Eltűnni a radar elől

2004.07.26. 10:03
Az Élet és Tudomány már 2001-ben leírta: "Az autóval való visszaélés az ősi ösztönök kielégítésére vezethető vissza [...] az autóval demonstrálható szociális státusunk, az autó kalandot kínál, az autóval megtapasztalható a sebesség mámora (ez félelem és élvezet egyidejűleg)." Ennek a mámornak - ha el is kerüljük a baleseteket - súlyos ára lehet, amit a sebességet mérő rendőröknél lehet befizetni. De ott lappang az emberben az önvédelem ősi ösztöne is.
csik.jpg

A hazai közlekedésrendészet leggyakrabban radar- és lézeralapokon működő sebességmérő készülékeket használ. Akadnak egyéb módszerek is, mint az úttestbe épített érzékelők (például az M3-as budapesti bevezető szakaszán, a Szerencs utcánál), illetve a videokamerával és hitelesített sebességmérővel, Minispeed 2000-rel, azaz videotachográffal felszerelt, a gyorshajtókat követő járőrautók. Információnk szerint huszonöt ilyen autó cirkál itthon. Ezen rontások ellen nincs hatásos varázsige, csak körültekintő közlekedéssel és a szabályok betartásával hatástalaníthatók.

2003. november 27-én eljött a notórius gyorshajtók Kánaánja, ekkortól kerültek ki a közbiztonságra különösen veszélyes eszközök listájáról a radar- és lézerdetektorok. A rendelet nem rendelkezik a zavaró berendezésekről, ezzel kapcsolatban azt kell tudni, hogy az aktív radarzavarót más szabályozás (hírközlési törvény) tiltja, viszont lézerblokkolót szabad használni. Mik is azok az eszközök, melyek ellen ilyesmit alkalmazhatunk?

Ön szerint

  • 2278
    Mérjenek, de ne bújkáljanak
  • 335
    Ne mérjenek
  • 263
    Csak baleseti gócpontokban
  • 207
    Mérjenek úgy ahogy eddig
  • 120
    Csak lakott területen belül

"Ha ismered ellenségedet és ismered önmagad, nem kell félned száz csatától sem. Ha ismered magad, de ellenséged nem, minden elnyert győzelmedért el kell szenvedned egy vereséget is!" (Sun Tzu intelme)

A Magyarországon használt radartípusok

Multanova 6F: a Ka sávot használja, 34,36 GHz-es frekvencián üzemel, 1996-ban 20 darabot vásárolt belőle a magyar rendőrség.
Traffipax Speedophot: a K sávon mér, 24,125 GHz-en, 20 ilyenről tudunk.
Traffipax Microspeed: a Ku sávon dolgozik, 13,45 GHz-es frekvencián, 15 darabról tudunk az országban.
Sfim Mesta 204DD: az X sávon, 9,4 GHz-en mér, 1972 óta használják, tudomásunk szerint még egy darab üzemel belőle.

A radarokhoz csatlakoztatott fényképezőgépek legfeljebb 40-45 méterről képesek használható fényképes bizonyítékot produkálni. A lézeres kütyük mind a 904 nanométeres hullámhosszú lézert használják. A nálunk üzemelő típusok:

LTI 20.20: két darab van belőle, 500 méteres távolságból már hatásos, 0 és 320 km/h között mér. Kamera és kézzel indítandó videomagnó csatlakozik hozzá.
VHT Fáma Lézer: I., II. és III. generációs alfajai léteznek. Van, amelyik 8 és 480 km/h között használható, és van, amelyik már 1800 méterről pontos adatot tud adni a közeledő (vagy távolodó) gyorshajtó sebességéről. Bizonyító erejű videofelvételt körülbelül 130-140 méterről tudnak készíteni. Minden megyében üzemel legalább egy Fáma, a fővárosban négyről tudunk.

A traffipaxjelző kütyük valós élethelyzetben nyújtott teljesítményének bemérésére egy Multanova radarral felszerelt mérőautót, ismertebb nevén "ződskodát" használtunk fel, a BRFK tudtával és beleegyezésével. Ez a legnehezebben előrejelezhető hazai mérőműszer, ugyanis magas frekvencián és kis adóteljesítménnyel dolgozik. Miután a rendőrautó felé közeledve viccből rájuk villantottam a fényképezőgéppel, meglehetősen fagyosan indult a társalgás. Szerencsére a közeg hamar felengedett, höhö, és megtudtunk néhány fontos információt a fővárosi mérésekről. A parancs szerint mostanában 50-es engedélyezett sebesség mellett 75 km/h alatt nem foglalkoznak a gyorshajtókkal, sőt, a teszt éjszakáján az M3-as bevezető ötvenes táblájánál csak nyolcvannál villant a vaku.

Jó tudni, hogy az M3 és az M1-M7 budapesti szakaszán a sebességellenőrzés szinte folyamatos. Azt is megtudtuk, hogy a mérőautóval igen keserves a közlekedés, mert jó ideje nem emel ki a kuplung, este tíztől reggel hatig megy a műszak, pedig közben a Híd a Kwai folyónt adják a tévében. Mit ne mondjak, jó érzés, hogy a traffizás a rendőrnek is szenvedés. Az egyenruhások küldetésének sikeréről annyit, hogy két óra alatt mintegy tíz értékelhető felvételt készítettek, a rekord 104 km/h volt. 50 helyett. És azt sem árt tudnunk, hogy a Multanova képes megkülönböztetni és külön sebességhatárra mérni személy- és teherautót.

"Légy körmönfont! Légy körmönfont és használd kémeidet mindig a harcban!" (Sun Tzu intelme)

Somos András, a TravelTech Kft. kereskedelmi vezetője volt segítségünkre annak feltárásában, mivel védekezhetünk a hatóság sebességmérő akciói ellen - a sebességhatárok betartásán kívül. A cég főleg a Beltronics nevű kanadai gyártó termékeit forgalmazza; ez a legnagyobb forgalmú márka, amely az Egyesült Államokban működő Valentine 1 és Escort típusokkal a radar- és lézerdetektorok elitjét alkotja. András autója a tesztre erősen felkészítve érkezett, a szélvédőn lógó detektorok kellemes Vissza a jövőbe-érzést keltettek.