Hangnyomás verseny

2000.07.31. 08:27
-Heló, tudod, én vagyok a Stroker-es kispolszkis, elfüstölt az erősítő, nem tudsz segíteni?
-kérdi egy vesenyző a másiktól. -És tudtál -érdeklődök utólag Zolinál. -Persze - mondja ironikus hangsúllyal.
A Stroker a Cerwin Vega 46 centis hangszórója, eredetileg diszkókat hangosítottak vele. A mindenre elszánt versenyző ezt nyeste be a kispolskiba, de most úgy tűnik, túllőtt a célon.
 
   

A dB (decibel) Drag az autók hifeberendezései közti verseny. Olyan, mint az atlétika: mérhető sport. A kocsiba egy mikrofont tesznek a szélvédő elé, az küldi a jelet a mérőeszközbe. A dB Drag elnevezés, mint védjegy már elkelt, ezért a Tuning & Stereo Magazin egyszerűen hangnyomásversenynek keresztelte a hétvégi siófoki rendezvényt.

 
   

Egy dB Drag-amatőr abban különbözik a profiktól, hogy az ő autójában ülni is lehet. A profik tréleren hozzák a versenyautót, melyben fa terelőlapok gondoskodnak róla, hogy a hanghullámok a lehető legnagyobb erővel terelődjenek a hangnyomást mérő mikrofonba. Egy decibel-versenyautó könnyedén eléri a 150 db-es álomhatárt, igaz, másra nem jó. Még a CD-t is kívülről kell berakni a fejegységbe, mert 150 decibel felett a rezgéstől ugrik a lézer.

 
   

Ez már jelentős siker: a hosszú parkolóban körbeérnek a sorukra váró versenyzők. Néző is van bőven, pedig ennél kevésbé látványos versenyt kitalálni sem lehet: az autó a zsüri elé gördül, ott beletesznek egy mikrofont, rácsukják az ajtót, és intenek a fülvédős versenyzőnek. Ő beindítja a hifit, de hogy még érdektelenebb legyen, nem az új Scooter szól, hanem valami űrzaj, "GRRRRRR!", ez még a house-nál is hatékonyabban dolgozza meg a membránt. Alig várom az első kopasz tinédzsert, aki ilyen űrzajt bömböltetve száguldozik majd a telepen.

 
   

Balogh Tibor nem versenyez, de mindig az ő autója körül van a legnagyobb csődület. 1960-as Chevrolet Bel Air 5700 ccm, V8, 360 LE, a motorháztetőn (belül) Elvis-festmény, a hangszórókból Elvis-számok techno-átiratban. Balogh Tibor rövid kórtörténete a Pardi Soundesign közlése alapján: behozta az autót a műhelybe, és csak annyit szólt: "mindenhol zene legyen".
Hátul, a csomagtartóban erősítő, keresztváltó, akkumulátor - a mélyhangszóróknak tényleg itt kéne lenni, csak nem így és nem ennyinek. Nem beszélve a csomagtartó díszéről: legbelülre egy elektromos gitárt szereltek.

 
   

Az első ajtóban 16-os komponens szett, a hátsóban is:
-Ez másodszorra lett így átépítve, mert először négy-négy mélynyomó volt...
-Na de ennyi minek? A tizede is jól szólna.
-Az az igazság, hogy eléggé nagy autó, vastagok az ajtók, elég jól szigetel: kifelé nem lehetett hallani. Azért kellettek még a panelek az ajtókra, meg még mélynyomók, meg közepek, meg magasak - összesen 50 hangszóró van benne. -Merre lakik?
-Pesten.
-Érdekes, még soha nem láttam.
-Persze, mert sokat dolgozok, napközben fülig olajosan szaladgálok, úgy nem ülhetek bele.
-Autószerelő?
-Nem: Honda-bontóm van. De megyek 12-én Dunaújvárosba, ott lesz a nagy japán autó-temetés.

 
   

Marci, a szakma és közönség nagy kedvence egy felismerhetetlenségig optikai tuningolt Roverrel érkezik. Két darab Massive mélyláda, egy csomó erősítő, miegymás. A zsüri elnöke hüvelykujjával felfelé bök: Marci odabent megküldi a motyót. Az űrzajtól megremeg a Rover hátsó denevérszárnya: 149 decibel. -Ez most neked jó?
Marci gondterhelten összevonja szemöldökét.
-Hát, nem tudom, nem tudom. Mindjárt jön a kispolszki meg a Citroen, tudod, azok direkt erre lettek csinálva...

 
   

Tolják is már a Citroent: a baljós verda kizárólag hangnyomásversenyre jó, nemcsak az anyósülés, de a vezetőülés is hiányzik. Kis sámlin lehet kucorogni, de a nyomáspróbára azt is kiveszik, ne zavarja össze a belső aerodinamikát. Az első űrzaj-próba 154.4. Intenek neki, jöhet a következő kísérlet, de nem jön: ma a decibellek darabja majdnem ezer forintba került. Elszállt egy 140 ezer forintos mélynyomó, ami annyit tesz, a terheléstől leégett a hangszóró tekercse. Lehet újratekercselni, de sose lesz olyan, mint a régi: kuka.

 
   

Egy sárga Peugeot Partner hangosítására 6-7 kilót költött a gazdi, és 135 decibelben reménykedik - hiába. A műszer szerint 129.9, közben megjelenik egy srác, azt mondja Zolinak:
-Heló, tudod, én vagyok a Stroker-es kispolszkis, elfüstölt az erősítő, nem tudsz segíteni?
-És tudtál?-kérdem ujtólag a Zolit.
-Persze. (mondta Zoli ironikus hangsúllyal)
A Stroker a Cerwin Vega 46 centis hangszórója, diszkókat hangosítanak vele. A mindenre elszánt versenyző ezt nyeste be a kispolskiba, de most úgy tűnik, túllőtt a célon.

 
   

-Figyelj -mondja állandó szerzőnk, Busánszky Lajos-, a hangnyomásversenyre készülés úgy kezdődik, hogy vesznek egy Ducato páncélautót. Intenzíven merevíteni kezdik az elejét: páncélüveg megduplázva, vasmerevítések...
-Mert? -Mert minél nagyobb a szerkezeti elemek rezonanciája, annál több hang megy kárba. Akinek nem telik pénzszállító autóra, kihozhatja a maximumot egy kispolszkiból is - a Siófoki versenyen kettő versenypolák is indult. Az igényesebb jármű a belső betonozás fölé szép csempézést kapott, a vezetőülés vécéülőke. Mintha egy vécébe szereltek volna kormányt és sebességváltót. A tulajdonos nem őrzi féltékenyen a titkot, a szélvédőn közkinccsé tette a receptet:

156,2 dB Hozzávalók:

 
   

1 db. kispolszki (by' 77)
2 db. Rockford Fosgate 38 cm-es mélynyomó
2 db. Rockford Fosgate 800 erősítő
valamilyen fejegység
3 db. Optima akkumulátor
510 kg. beton
15 doboz purhab
2 db. szélvédő
1 m2 plexi
néhány m2 csempe
néhány m2 MDF falap
sok-sok ötlet
sok-sok munka
sok-sok segítség
+SZENVEDÉLY


elvis.MPG
zaszti01.MPG
zaszti02.MPG