Sivatagi Chevy szétbontva

2002.11.05. 14:46

 
   
   

A vezetőülés előtti Stack-Stack műszer tulajdonképpen mindenre kiterjed, de a biztonság kedvéért vannak további olajnyomást-, hőfokot jelző mutatók is. Meg persze az üzemanyag mennyiségét is érdemes szemmel tartani, mert egyszer a 460 literes benzintartály is kifogyhat. A kapcsolók egybeépültek a biztosítékokkal, így szükség esetén könnyű a csere, és nem kell még egy plusz alkatrész. A navigátor előtt már bonyolultabb a helyzet. A műholdas navigációs műszer most nem látható, csak a csatlakozója, és a tetőn az antenna helye. Ezt az eszközt csak közvetlenül a verseny előtt adják oda a rendezők, akkor viszont csak egy mozdulat az installálás.

 
   
 

Fölötte a két méterszámláló kapott helyet. Azért kell kettő, mert a szakaszmérések során, míg az egyik már lemérte a saját részét, a nullázás időtartama alatt elindulhat a másik. Így egymást váltva dolgoznak, és nem marad ki egyetlen centi sem.

 
   
   

A span feladata ezek kezelésével még nem ért véget. Az utastérben három kamera is helyt kapott. Egy az A oszlop jobb oldalárólról néz a versenyző arcába, a másik a méterszámlálók oldalából kukucskálja a pilóta arcizmának mozgását, a harmadik pedig kettőjük közül tekint az útra. A három kamera nem egyszerre üzemel (csak egy video rögzítő készülék van a benzintank tetején), hanem egy kapcsolóval lehet váltogatni a kamerákat. Ezt a kapcsolót is a naviga kezeli.

 
   
 

Meg még a kerékfújó rendszert is. Ez olyan kompresszor, ami amellett, hogy felfújni tudja a kerekeket, még leengedni is képes. Persze kerekenként külön-külön szabályozható a nyomás pozitív és negatív irányban egyaránt, menet közben is. Egyetlen műszer mutatja a nyomást. Kapcsolóval lehet változtatni, hogy melyik kerékét - vagy éppen az egész rendszerét - mutassa. És még ott az átbeszélő is, ami a két versenyző bukósisakban való kommunikációját segíti. A biztonság kedvéért ebből kettő van, ha a használatban levő elromlik, csak át kell dugni a sisakokból jövő kábeleket a másikba. A Dakaron ezek speciális változatúakra cserélődnek, mert az egyik kereskedelmi rádióban élőben is hallható lesz a két bent ülő párbeszéde verseny közben.

 
   
   

A hátsó futóműben két pár lengéscsillapító mellett simán elfér a Bumpstop nevű dolog. Ebben 11-18 atmoszféra között szabályozható nyomású nitrogén van. Feladata, hogy a hátsó híd hirtelen mozdulatát lelassítsa, így az nem üt nagyot az alváz felé, hanem szép lassan közelít.

 
   
 

A csomagtartó kong az ürességtől. A legbelső részben a benzintank fekszik, mögötte a pótkerekek szoktak lenni, de mivel most nincsenek itthon, mögéjük láthatunk. A kerékfújó rendszer kompresszora van itt, meg a gyorsjavításhoz szükséges cuccok. Szíjak, bilincsek, egy kanna ivóvíz, amihez igazából csak most férni hozzá. Ha az autó össze van rakva, esély sincs a hirtelen előrántásához. A tető alatti polcon pedig a sílécek vannak. Ezek kellenek a kerekek alá, ha túl lazának találják a homokot maguk alatt.

 
   
   

Így az emelőn látszik csak igazán, hogy az autó alja csövekből áll. Tulajdonképpen bármilyen formájú autót lehetne belőle csinálni, csak a burkolatot kell kiönteni műanyagból. A jelenlegi héjat alkotó burkolat lebontott, és tartalék elemei a sarokban ácsorognak.

 
   
 

A szerelők épp a hajtás elemit vizsgálják. Tömítéseket cserélnek, meg ami akad. Közben készül a kamionra a konténer. Ennek a gyártása is pontosan szabályozott. Előírás szerintinek kell lenni a csöveknek, megfelelő szögben kell a helyükre hegeszteni, és egyáltalán - az utolsó csavarig mindent előírnak. A kereszt merevítő hivatott például az utasfülkét védeni egy esetleges orra eséskor a mögöttük levő több tonnányi rakománytól. És a belső részben is mindent rögzíteni kell, az áramfejlesztő elszabadulása végzetes lehet.

Ha addig elkészül az autó, a tereprali szakág hazai bajnokságának évadzáró futamán, november végén még fellépnek vele. De nem ez cél, a csapat már a Dakarra készül. Előtte azonban még bárki számára megtekinthető lesz a verda testközelből a Mammut bevásárlóközpontban december 9-15 között. A kiállítás mellett nyereményjátékon is részt vehetnek majd a látogatók. A fődíj egy utazás Egyiptomba, a Dakar befutójára.