Sivatagi Chevy szétbontva
A vezetőülés előtti Stack-Stack műszer tulajdonképpen
mindenre kiterjed, de a biztonság kedvéért vannak további
olajnyomást-, hőfokot jelző mutatók is. Meg persze az üzemanyag
mennyiségét is érdemes szemmel tartani, mert egyszer a 460 literes
benzintartály is kifogyhat. A kapcsolók egybeépültek a
biztosítékokkal, így szükség esetén könnyű a csere, és nem kell még
egy plusz alkatrész. A navigátor előtt már bonyolultabb a helyzet.
A műholdas navigációs műszer most nem látható, csak a csatlakozója,
és a tetőn az antenna helye. Ezt az eszközt csak közvetlenül a
verseny előtt adják oda a rendezők, akkor viszont csak egy mozdulat
az installálás.
Fölötte a két méterszámláló kapott helyet. Azért kell kettő,
mert a szakaszmérések során, míg az egyik már lemérte a saját
részét, a nullázás időtartama alatt elindulhat a másik. Így egymást
váltva dolgoznak, és nem marad ki egyetlen centi sem.
A span feladata ezek kezelésével még nem ért véget. Az
utastérben három kamera is helyt kapott. Egy az A oszlop jobb
oldalárólról néz a versenyző arcába, a másik a méterszámlálók
oldalából kukucskálja a pilóta arcizmának mozgását, a harmadik
pedig kettőjük közül tekint az útra. A három kamera nem egyszerre
üzemel (csak egy video rögzítő készülék van a benzintank tetején),
hanem egy kapcsolóval lehet váltogatni a kamerákat. Ezt a kapcsolót
is a naviga kezeli.
Meg még a kerékfújó rendszert is. Ez olyan kompresszor, ami
amellett, hogy felfújni tudja a kerekeket, még leengedni is képes.
Persze kerekenként külön-külön szabályozható a nyomás pozitív és
negatív irányban egyaránt, menet közben is. Egyetlen műszer mutatja
a nyomást. Kapcsolóval lehet változtatni, hogy melyik kerékét -
vagy éppen az egész rendszerét - mutassa. És még ott az átbeszélő
is, ami a két versenyző bukósisakban való kommunikációját segíti. A
biztonság kedvéért ebből kettő van, ha a használatban levő
elromlik, csak át kell dugni a sisakokból jövő kábeleket a másikba.
A Dakaron ezek speciális változatúakra cserélődnek, mert az egyik
kereskedelmi rádióban élőben is hallható lesz a két bent ülő
párbeszéde verseny közben.
A hátsó futóműben két pár lengéscsillapító mellett simán elfér a
Bumpstop nevű dolog. Ebben
11-18 atmoszféra között szabályozható nyomású nitrogén van.
Feladata, hogy a hátsó híd hirtelen mozdulatát lelassítsa, így az
nem üt nagyot az alváz felé, hanem szép lassan közelít.
A csomagtartó kong az ürességtől. A legbelső részben a
benzintank fekszik, mögötte a pótkerekek szoktak lenni, de mivel
most nincsenek itthon, mögéjük láthatunk. A kerékfújó rendszer
kompresszora van itt, meg a gyorsjavításhoz szükséges cuccok.
Szíjak, bilincsek, egy kanna ivóvíz, amihez igazából csak most
férni hozzá. Ha az autó össze van rakva, esély sincs a hirtelen
előrántásához. A tető alatti polcon pedig a sílécek vannak. Ezek
kellenek a kerekek alá, ha túl lazának találják a homokot maguk
alatt.
Így az emelőn látszik csak igazán, hogy az autó alja csövekből
áll.
Tulajdonképpen bármilyen formájú autót lehetne belőle
csinálni, csak a burkolatot kell kiönteni műanyagból. A
jelenlegi héjat alkotó burkolat lebontott, és tartalék elemei a
sarokban ácsorognak.
A szerelők épp a hajtás elemit vizsgálják. Tömítéseket
cserélnek, meg ami akad. Közben készül a kamionra a konténer. Ennek
a gyártása is pontosan szabályozott. Előírás szerintinek kell lenni
a csöveknek, megfelelő szögben kell a helyükre hegeszteni, és
egyáltalán - az utolsó csavarig mindent előírnak. A kereszt
merevítő hivatott például az utasfülkét védeni egy esetleges orra
eséskor a mögöttük levő több tonnányi rakománytól. És a belső
részben is mindent rögzíteni kell, az áramfejlesztő elszabadulása
végzetes lehet.
Ha addig elkészül az autó, a tereprali szakág hazai bajnokságának évadzáró futamán, november végén még fellépnek vele. De nem ez cél, a csapat már a Dakarra készül. Előtte azonban még bárki számára megtekinthető lesz a verda testközelből a Mammut bevásárlóközpontban december 9-15 között. A kiállítás mellett nyereményjátékon is részt vehetnek majd a látogatók. A fődíj egy utazás Egyiptomba, a Dakar befutójára.
|