Énekesnőnek középen a helye

2000.12.08. 11:15

Térhatást varázsolni az autónkba? Egyszerűnek tűnő kérdés, de valaki az internetes fórumon még azt is megkérdőjelezte, lehet-e egyáltalán zenét hallgatni menet közben az autóban, vagy csak álló helyzetben működik a hifi-hatás.

 
   
    Jobbra, balra tapodtat sem mozdulhat

A helyes válasz a lehet, de bizonyos részek kuruzslásnak fognak hatni. Tudományos magyarázatot kár keresni. Működik és kész.

A ,,csináljunk térhatást a kocsinkban" mozgalom tagjai általában abból az alapképletből indulnak ki, hogy az énekesnő nem énekel középről, és ez így nincs rendjén. Az állításban van valamiféle férfisoviniszta felhang, mely szerint énekesnőnek középen a helye, és jobbra, balra tapodtat sem mozdulhat.

Emlékeim szerint ez nem teljesen életszerű, de a hangmérnökök többsége is így gondolhatja, mert általában tényleg oda pozícionálják a mikrofonjukat, és ehhez ragaszkodnak még az élő(nek tűnő) koncertfelvételeknél is.

Hogy a forrásanyaggal ne legyen baj, sokan a rendszer beállításához valamiféle speciális, úgynevezett audiofil kiadótól származó lemezt használnak. Ezek nagyon kitalált felvételek, szinte rajzolni lehet a zenészek helyét, általában remekül lehet arra koncentrálni, hogyan szól.

 
   
  Britney bemegy centerbe

Elöl középen női ének, mögötte méterharmincra kicsit balra a gitáros, tőle jobbra 5 lépésnyire a bőgős, mögöttük a dobos, a hátsó faltól harminccentire...Hogy mit játszanak, inkább borítsa a feledés homálya. Általában középszerű jazz, esetleg nevesincs karmesterek dirigálják a sarki filharmónikusokat. Tisztelet a kivételeknek, de sajnos elenyészően kevés az igazán jó előadás ezek között a demószámba menő lemezek között.

Az első lépés legyen a magashangszóró forgatása. Felénk, egymás felé, egyik erre, másik arra. Bizonyos gyártók, például a DLS és a Focal azt ajánlja egyes szettjeinél, hogy a magashangszórók nézzenek egy mással szembe és kerüljenek az A-oszlopba. Érdemes ezt a konfigurációt is kipróbálni, bár más márkájú hangszóróknál ez kevésbé szokott bejönni.

 
   
    A mélyközép és a magashangszóró egymáshoz egész közel elhelyezve.

Próbáljuk leküzdeni ösztönös ellenállásunkat, és vigyük le a magassugárzót a műszerfal tetejéről egyre közelebb a mélyközép hangszóróhoz. A színpad valóban lejjebb kerül, de általában egységesebb, koherensebb, arányosabb lesz. Nálam a csipogók egy szintbe kerültek a mélyközép hangszórók felső peremével. Van, aki nem kedveli ezt az elrendezést, mert alacsonynak érzi a színpadot, másokat viszont jobban zavar, hogy lyukat éreznek a két hangszóró tere között.

Én a második csoportba tartozom. Itt nagyon sokat számít az is, hogy milyen autóról van szó. A beltér kialakítása, az üléshelyzet(!) nagyban befolyásolja, ki hol leli meg a hangszóró ideális helyét. Biztos tippek nincsenek, csak lehetőségek. Tessék kreatívnak lenni, és ne sajnáljuk a kétoldalas öntapadó szalagot a kísérletezésre!

 
   
  A keresztváltóban meg van fordítva a magashangszóró vezetéke.

A következő tipp tudományos megalapozottsága, be kell, hogy valljam, nulla. Ennek ellenére működik. Fordítsuk meg a fázist. Elsőnek a tőlünk távolabbi mélyközép hangszórón. Mi fog történni? Vagy jobb lesz minden, vagy rosszabb.

Elmegy a basszus, vagy megjön. Kétoldalassá válik a sztereó, vagy remek színpada lesz. Minden előfordulhat. Aggódni nem kell, ettől nem fog elhalálozni a hangszórónk vagy az erősítőnk. Fordíthatunk fázist természetesen a magassugárzón is. Az eredményre tippelni itt sem lehet. Ha nagyon elvesztünk, mindent kössünk be ismét az alaphelyzetbe, keressünk egy másik lemezt és azon próbálkozzunk ismét. Türelemjáték lesz, de általában megéri a fáradtságot. Persze az sem lehetetlen, hogy az alaphelyzet lesz a legjobb. Az élet kiszámíthatatlan, és tele van meglepetésekkel.

Vannak, akik ennél komolyabb dolgokat is bevetnek a technika arzenáljából, hogy térhatást varázsoljanak az autójukba. DSP, digitális jelprocesszor az ő nagy fegyverük, de erről majd legközelebb.