Amit minden kezdő tuningolónak illik tudni

2000.07.26. 09:14
A rovat célja a közeljövőben (és még utána is) az lesz, hogy érthető, emberi nyelven adjon tippeket ötleteket, vagy csak egyszerűen leírásokat bármiről, ami tuninggal kapcsolatos.

A tuning szó angol eredetű, magyar jelentése (be)hangolás, beállítás. Jelen esetben a motor optimalizását jelenti, de vonatkozik mindazon technikai illetve esztétikai változtatásokra is, melyekkel egyedi, a szériától eltérő autót kapunk. A filléres apróbb beavatkozástól kezdve igen széles a skála, és még enyhén fogalmazva is határ a csillagos ég, ha a befektetett pénzt és átalakításokat vesszük alapul. Mivel egyértelmű, hogy ez meglehetősen nagy téma, egyszerűbb úgy beszélni róla, ha csoportokra bontjuk (motor, futómű, és optikai tuning).

Futómű tuning
A futómű fejlesztése az első, hiszen semmit nem érünk egy erős motorral megbízható lengéscsillapítók és erős fékek nélkül. Feltéve, hogy nem szeretnénk a Blikkben szerepelni egy jól sikerült szombat esti muri után. Ide tartozik a speciális sportrugók, lengéscsillapítók, fékek, felnik és gumik felhasználása, melynek célja a verda stabilitása, jobb útfekvése, nagyobb kanyarsebessége. A felnik használata igazából már optikai tuning is, de eredményét nézve inkább ide sorolható.

A futómű tuning leglátványosabb része a kaszni "megültetése". Sportrugók segítségével néhány centivel lejjebb visszük a súlypontot, hogy kedvencünk jobban feküdje az utat, és máris bátrabban tekergethetjük a kormányt a hajtűkanyarokban.

 
   

Az ültetőrugók mellett érdemes a gyári futóművet is kicserélni egy sportosabbra, különösen, ha az eredeti nincs kifogástalan állapotban, mert nem biztos, hogy bírni fogja a megnövekedett igénybevételt. Itt jegyzem meg, hogy külcsín szempontjából hasonló hatást lehet elérni a csomagtartóba és az utastérbe pakolt cementeszsákokkal, hátránya, hogy az égvilágon semmi haszna nincs leszámítva a megnövekedett fogyasztást.

 
   

Ha tervezzük a motor teljesítményének komolyabb növelését, előtte erősítsük meg autónk fékrendszerét, ez történhet a teljes fékrendszer cseréjével, de sokszor elég az eredeti megerősítése is. Itt nagyobb átmérőjű tárcsafékekkel és jobb minőségű betétekkel érhetünk el komolyabb eredményt. És végül, mit ér egy sportos kocsi könnyűfém felni nélkül - mintha Maradona mezítláb menne focizni. Itt a sportosságon túl érdemes olyan garnitúrát választani, amely megy a kocsi karakteréhez. A választék szinte végtelen, határt csak a pénztárcánk szab, hiszen nem szabad elfelejteni, még gumit is kell venni azokra a dögös felnikre.

A tuningolásra szakosodott műhelyek, szervizek gyakran szetteket kínálnak, melyek kompletten tartalmazzák az említett dolgokat, azonban érdemes egy kicsit utánaszámolni, és több variációt végiggondolni, mielőtt döntenénk valamelyik mellett.

Motor tuning

 
   

A legszerteágazóbb és egyben a legbonyolultabb a motor teljesítményének a növelése, hiszen számtalan módon lehet nekikezdeni. Viszonylag egyszerű és olcsó a légszűrőt, gyertyákat és a gyújtókábeleket sportosabbra cserélni, de az eredmény sem lesz valami falrengető. Ha van az autónkban vezérlőelektronika (KGST-autótulajok most nyugodtan dőljenek hátra), kicserélésével jelentősen dobhatunk a teljesítményen (5-20%). Ezt az eljárást hívják chip tuningnak, lényege a motor fordulatszámtartományának megnövekedése, illetve a szelepek áthangolása. Kábé olyat képzeljünk el, mintha meglévő processzorunkat cserélnénk egy lényegesen gyorsabbra. Itt már hasznos egy szakavatott ember tanácsát kérni, hiszen sok gagyit is kínálnak, melyekkel csak többletfogyasztást, és a motor gyors elhasználódását érjük el.

Érdemes itt pénzt nem sajnálva nagyobb, jónevű műhelyeket felkeresni melyek gyakran egy márkára szakosodnak és fejlesztenek teljesítménynövelő megoldásokat. Komolyabb beavatkozás utólag turbófeltöltőt építeni a motorba, de hatását nézve ezzel érhetjük el legdrasztikusabb teljesítménynövekedést. Természetesen ezen felül még számtalan mód van, hogy izmosítsunk autónkon (pl. vezérműtengely, karburátor csere, lökettérfogat növelés), részletekbe most nem mennék, ezt inkább konkrét példákon érdemes bemutatni.

A motor tuningolásához sorolható a sportkipufogórendszerek használata. Hazánkban talán ez tuningforma a legnépszerűbb, és rendelkezik a legnagyobb hagyományokkal, hiszen ki ne emlékezne a legendává érlelődött Koppány fantázianevet viselő kipufogókra, melyekkel Zsiguli tulajdonosok tartottak ébresztőt szombat reggelente a lakótelepeken. Természetesen a technika nem állt meg ennél a szintnél, és ma már olyan komplett rendszerek, dobok, leömlők, és végek között választhatunk, melyek esztétikai hasznosságukon túl ténylegesen növelik a teljesítményt. A választék itt is bőséges, a házilag barkácsolttól kezdve a világmárkákig. Mindenki dicséri a sajátját, érdemes sok helyet végigjárni és a mindig olajos lényekkel beszélgetni.

 
   

Számos sportosabb beálítottságú honfitársunk, elsősorban nem a teljesítménynövekedéstől vezérelve próbál bütykölni valamit a kipufogón, hanem esztétikai és hangzásbéli kielégülést remélve fog neki változtatásoknak. Itt is léteznek zsákutcák, mint például a Baumax autós részlegén vásárolt acélvég rácsavarozása az eredeti, enyhén korrodált csonkra, vagy a dob kilyukasztása, mely hangzását tekintve hajaz az igazira, de csak a riasztókat indítjuk be vele a körúton. Mielőtt bármibe is belegvágnánk, érdemes józanul végiggondolni az igényeinket és lehetőségeinket, mert sok hátulütője is lehet a tuningolgatásnak (gyári garancia elvesztése, nagy fogyasztás, drága, egyedi pótalkatrészek, a kocsi nagyobb amortizációja stb.).