Ford StreetKa és SportKa Párizsban

2002.09.04. 14:22
 
   
   

A Ford a Ka roadster szériaváltozatát mutatja be az őszi autós seregszemlén. A StreetKa tanulmányautót 2000-ben Torinóban láthattuk először, és azóta már néhány fotót is közzétettek a sportos apróság egyik nullszéria-példányáról Kylie Minogue-al a motorháztetőn , de most minden részletében elénk tárják az elsősorban fiataloknak szánt modellt.

 
   
   

Az autó firmai megoldásai nem sokat változtak az eredeti prototípushoz képest, bár a sárvédőívek kisebb kivágásai, a kisebb kerekek és a kis háromszögletű "elefántfül" ablakok hiánya mégis más karaktert kölcsönöz a szériaváltozatnak. A belső térben a jól ismert "cseppfolyós" Ka formaterv köszön vissza néhány sportos részlettel fűszerezve, mint az alumínium-betétes kormány vagy a fehér keretes analóg óra. Az erős oldaltartású ülések a Focus ST170-esből érkeztek, míg a szellőzőnyílások és még néhány apróság a Ford Pumát idézik. Az összecsukható tető mozgatásához hét lépést kell végigcsinálnia a tulajdonosnak, ugyanis a szerkezet teljesen manuális működtetésű, bár a Ford szerint egy átlagember az egész műveletet alig 30 másodperc alatt képes elvégezni. A tető természetesen temérdek helyet foglal a csomagtartóból, ám a kisautó még összecsukott tetővel is 214 literes csomagteret kínál, ami két személynek akár egy hosszabb útra is elég lehet.

 
   
   

A sportos külsőségekhez megfelelő műszaki tartalom illik, ami amolyan Ka módra, de meg is található a kis kétülésesben. A rövid motorházban a Dél-Afrikában fejlesztett nyolcszelepes 1,6 literes Duratec 8V motor dolgozik, amely 95 lóerejével ugyan nem számít igazán izmosnak saját méretkategóriájában, viszont 135 Nm-es maximális nyomatékának 90 %-a 1.500-tól 4.500-as percenkénti fordulatszámig folyamatosan rendelkezésre áll, teljesíti az Euro 4 károsanyag-kibocsátási normát és 7,9 liter körül fogyaszt 100 km-en. Mit tagadjuk, a StreetKa menetteljesítményei így sem tűnnek hajmeresztőnek: a 100 km/h eléréséhez nem kevesebb, mint 12,1 másodpercre van szüksége, végsebessége pedig 173 km/h. Éppen ezért a Ford inkább a vezetési élményt hangsúlyozza, amelyért a megszélesített nyomtávú futómű, a feszesebbre hangolt rugózás, az erősebb kanyarstabilizátorok, a hatásosabb, ABS-el kombinált fékberendezés és a kisautóhoz mérten széles 195/45 R16-os méretű gumik a felelősek. Száguldozni állítólag a legnagyobb biztonságban lehet az autóval: a Ford szerint a StreetKa passzív és aktív biztonsága is elsőrangú, bár ez a különféle tesztekből később úgyis kiderül.

 
   
   

Az első StreetKa példányok a hírek szerint 2003 tavaszán jelennek meg a kereskedőknél. A StreetKa típussal egyidőben mutatkozik be a zárt Ka sportosított változata, a SportKa is, amely a StreetKa módosításait ülteti át a jelenlegi Ka modell karosszériájába. A két modell közt épp ezért a zárt karosszérián és a négy ülésen kívül alig tapasztalható eltérés. A SportKa gyártása később kezdődik, éppen ezért csak 2003 őszétől lesz megvásárolható.