Autózzunk sűrített levegővel?

2002.09.06. 14:21
 
   
   

Egy francia cég olyan autót készített, amelybe se benzin, se autógáz, se hidrogén nem kell, csak némi nagynyomású levegő. A Moteur Development International autójában mindemellett az a szép, hogy jobban használható, mint egy elektromos autó, viszonylag olcsón előállítható, és szükség esetén otthon is feltölthető. A prototípusba épített 50 lóerős erőforrása akár 130 km/h sebességgel is mozgatja a fura, kisbusz-szerű járművet, és a hatótávolsága is elfogadható, a mérések szerint akár 200 km is lehet. Az autó üzemanyagként több mint 300 bar nyomású levegőt használ, amelyet egy speciális hőlégmotorban fognak munkára.

 
   
   

A motorban két dugattyú dolgozik: az egyik környezeti nyomású levegőt sűrít nagy sebességgel kb. 20 bar nyomásra, amely így fel is melegszik kb. 400 fokra. A forró levegőbe aztán befecskendezik a 300 bar nyomású, de alacsony hőmérsékletű levegőt. Ez a kisebb nyomás és a nagyobb hőmérséklet hatására hirtelen kitágul, de már a második, nagyobb dugattyúban, amelynek mozgását hagyományos módon, forgattyús mechanizmussal alakítják forgó mozgássá. A rendszer nagy előnye, hogy a minimális hőterhelés miatt igen nagy lehet az élettartama, olajcserére például csak 50 000 kilométerenként van szüksége. Természetesen károsanyag-kibocsátás és zaj nincs, a rendszer viszonylag egyszerű és még sok helyet sem foglal.

A többi alternatív hajtás legnagyobb problémája, az üzemanyag-utántöltés az MDI autójánál viszonylag egyszerű: az autóba ugyanis beépítettek egy kis kompresszort, amely 220 voltos hálózatra kötve mintegy 3,5 óra alatt tölti fel a tartályt. Ha ez az idő túl sok volna, a feltöltés nagyteljesítményű ipari kompresszorral is lehetséges, ami alig három perc alatt képes végezni a feladattal.

Az MDI egyelőre négy prototípust állított elő, ezek közül kettő személyszállító egyterű, amelyeket leginkább taxinak szánnak, egy furgon, egy pedig platós kisteherautó. A tervek szerint hamarosan megkezdődhet az autók szériagyártása is. Az MDI autója kifejezetten olcsón kerülhet piacra: a személyszállító változat kb. 2,2 millió forintnak megfelelő összegbe kerül majd. Ehhez képest egy jóval zajosabb, bonyolultabb, szervizigényesebb és nagyobb károsanyag-kibocsátású hibrid-autó minimum ennek az összegnek a duplájába, vagy még többe kerül, emellett drága, nehéz és mérgező akkumulátorok beépítését igényli. Ezek után csak remélni tudjuk, hogy a légautó hamar elterjed és legalább a nagyvárosokban furikázó taxik és furgonok egy részét kiválthatja.