Citroën C-Airdream: kupé-tanulmány pedálok nélkül

2002.09.12. 12:20
Kapcsolódó cikkek (1)
 
   
   

A Citroën Párizsban állítja ki legújabb kétajtós tanulmányautóját, amely látványos formatervével és szokatlan kezelőszerveivel igyekszik elkápráztatni a közönséget. A 2+2 üléses kupé a legjobb Citroën hagyományokat eleveníti fel: a letisztult, lágy és nyúlánk forma inkább elegáns, mint sportos, ezt az érzést erősíti többek közt a hosszú orr és a rövid hátsó túlnyúlás, valamint a Picasso megoldásához hasonló apró első oldalablak.

 
   
   

A hűtőmaszk a tavalyi Pininfarina Osée tanulmányról lehet ismerős: a két vízszintes vonal közé illesztett Citroën jelvény jellegzetes, és mégis jól illeszkedik az autó tiszta, dísztelen formavilágához. A C-Airdream hatalmas üvegteteje nem igazi meglepetés, az elmúlt néhány évben számos hasonló megoldást láthattunk tanulmányautókon és szériakocsikon egyaránt, de nagyon jól illeszkedik az autó egyéniségéhez. Így a jármű már-már az 1950-es és '60-as évek fordulójának futurista stílusát idézi.

 
   
   

Az igazi újdonságok azonban az autó belsejében találhatók: a C-Airdreamben hiába keresünk pedálokat, mivel a tervezők minden kezelőszervet a kormányon és a kormány körül helyeztek el. Gázt adni és fékezni a kormány két oldalán elhelyezett - amúgy teljesen egyenértékű - billentyűkkel lehet: a felső, világos részt nyomva gyorsul az autó, az alsó, sötét terület pedig a fékeket aktiválja. A sebességváltás szintén a kormányon elhelyezett gombokkal történhet.

 
   
   

Ez a megoldás, amelyet a teljesen elektronikus kormány, fék-, gáz- és váltóvezérlés tesz lehetővé, a Citroën szerint nagyon gyorsan megszokható, és igen kényelmes testtartást tesz lehetővé, mivel a vezető testhelyzetét csak a kormány és az ülés beállítása határozza meg, a pedálok nem jelentenek további kötöttséget. A tisztán elektronikus rendszer további előnye, hogy a változó kormányáttételt, a teljes menetstabilizáló programot, a fékerő-elosztást és a kipörgés-gátlást a kormány-, gáz- és fékvezérlő elektronikával együtt lehet megvalósítani, így külön egységek beépítése nem szükséges.

 
   
   

A Citroën fejlesztői emellett a márkára jellemző elvetemült megoldásokról sem feledkeztek meg: a C-Airdream vezetőjének a nyomkodós-tekergetős vezetési stílus mellett a tölcsérforma kormány közepénél elhelyezett "lázmérős"rendszerű fordulatszám- és sebességmérőket is meg kell szoknia, bár ez egy igazi Citroënesnek bizonyára nem okozhat gondot.

 
   
   

Még mélyebbre ásva az autó műszaki megoldásaiban, jól ismert elemekkel találkozhatunk: a futómű a Citroënhez C5-ből ismert Hydractive 3, amelynek kényelméről és stabilitásáról számos óda született már eddig is, a motorházban pedig a PSA 3 literes 210 lóerős V6-osát találjuk, amely szintén ismerős lehet a Peugeot és Citroën típusok kedvelőinek. A C-Airdream legnagyobb baja, hogy kétajtós, és mint ilyen, a Citroën gyakorlata szerint történelmi érdekesség lesz csupán, ugyanis a cég a csodaszép Citroën-Maserati SM óta meg sem próbálkozott hasonló fazonú autók sorozatgyártásával.