Új dízelmotorok a Fiatnál

2002.09.18. 14:14
 
   
   

Két második generációs JTD motort is bemutatnak Párizsban, amelyek közös jellemzője a hengerenkénti négy szelep és a Multijet befecskendezés. Az 1,9 literes változat az Alfa Romeo 147-es és 156-os modelljeiben mutatkozik be, míg a teljesen új 1,3 literes négyhengeres csak a későbbiekben lesz elérhető a Fiat és az Opel kisebb modelljeiben. Az előbbi változat 140 lóerőt teljesít, és a korábbi 1,9 literes JTD egységekhez képest mintegy 10 %-os fogyasztáscsökkenést ígér, míg az utóbbi 70 lóerős és 170 Nm-es maximális nyomaték leadására képes 2000-es percenkénti főtengely-fordulatszámon.

A Multijet befecskendezési rendszer a közös nyomócsöves JTD szerkezet továbbfejlesztése, amely az elégetendő üzemanyagot több kisebb adagban fecskendezi be az égéstérbe, ezzel teszi még egyenletesebbé az égési folyamatot. A befecskendezett adagok számát és az egyszerre bejuttatott tüzelőanyag-mennyiséget a motorelektronika szabályozza a szükségleteknek megfelelően. Az új, 1400 bar nyomáson üzemelő rendszer nem csak alacsonyabb fogyasztást és magasabb teljesítményt garantál, de csendesebbé is teszi a motor működését.

A Fiat új rendszere hamarosan szélesebb körben is elterjedhet, hiszen a hírek szerint az olasz négyhengeresek váltják fel a közeljövőben az Opelnél alkalmazott Isuzu dízelmotorok egy részét, sőt a kis 1,3 literes Multijet JTD kerülhet egyes Európában forgalmazott Suzuki modellekbe is.