Luxusautó hatliteres városi fogyasztással?

2002.09.25. 15:22

Ezt ígéri a Paice nevű kis amerikai cég, ahol egy új hibrid hajtásrendszer kifejlesztésén dolgoznak. A Hyperdrive nevű szerkezet hasonló elven működik, mint a Honda és a Toyota szériagyártású hibrid hajtásrendszerei, de a cég szerint az ő megoldásuk alapvető előnyökkel rendelkezik az eddigi próbálkozásokkal szemben.

 
   
   

A Hyperdrive legfontosabb újdonsága, hogy a szokásos 2-300 volt helyett 800 voltos feszültséget használ, ami egyrészt helytakarékosabb, másrészt jobb hatásfokot biztosít. Emellett a Hyperdrive felépítésében is eltér a korábban alkalmazott rendszerektől. A szerkezet egy 1,3 literes 70 lóerős benzinmotorból, egy 15 lóerő teljesítményű indítómotor-generátorból és egy 100 lóerő csúcsteljesítményű villanymotorból áll, így lehetőség nyílik arra, hogy alacsony akkumulátor-töltöttségnél a benzinmotor maximális hatásfokú üzemállapotban kizárólag a kis generátor-motort hajtsa, és eközben az autó haladásához a villanymotor biztosítson energiát. A benzinmotor csak nagy sebességnél kapcsolódik be direkt módon a hajtásba, amikor már viszonylag nagy hatásfokkal üzemelhet.

 
   
   

Az eredmény látványos: a fékpadi szimulációk során a rendszert úgy tesztelték, mintha az egy kéttonnás luxusautóba volna beépítve, és a mérések szerint a Hyperdrive így városi ciklusban 6,2 liter/100 km-es, országúton pedig 4,4 liter/100 km-es fogyasztást produkált. Ez egy hagyományos luxusautó 10-14 liter körüli fogyasztásához képest igencsak bíztató. Emellett az sem elhanyagolható, hogy a Paice szerint ezt a megoldást sokkal olcsóbban lehet előállítani, mint a többi jelenleg használt hibrid hajtásrendszereket.

A megoldás ígéretes, azonban egyelőre még nem tiszta, hogy mi lesz a sorsa: a Paice jelenleg is tárgyal egyes autógyártókkal, de folyik egy autóba épített prototípus tervezése is, amely még pontosabb mérési eredményekkel szolgálhat, és így meggyőzheti a potenciális befektetőket a Hyperdrive használhatóságáról.