i-MoGen hibrid: dízel-elektromos hajtás személyautókba

2002.10.02. 16:05
 
   
   

A Valeo és a Ricardo közös munkája ez a hétköznapi Opelnek látszó jármű, amely valójában egy különleges hajtásrendszer kipróbálására szolgál. Az autó alapját az Opel Astra kétliteres dízelváltozata képzi, és a fejlesztők úgy alakították át az autót, hogy a vezető néhány utólag elhelyezett kontroll-lámpán kívül menet közben is alig érzékel valamit a változtatásokból.

A rendszer lelke a Valeo által kifejlesztett i-MoGen nevű szerkezet, amely egyszerre lendkerék, generátor, indítómotor és segéd-hajtómotor, amely a Ricardo által alaposan átalakított GM-Isuzu dízelmotorhoz csatlakozik. Ez utóbbi az eredeti két literes lökettérfogat helyett mindössze 1,2 literes, ugyanakkor több mint 90 lóerős. A prototípusban a 8 lóerős i-MoGen amellett, hogy átveszi a generátor és az indítómotor szerepét, 1.000-es és 2.000-es fordulatszám között segédmotorként működik, nyomatékával a legfontosabb tartományban segítve a kis dízelmotor működését. Emellett képes gázelvételes lassításnál kiváltani a motorféket és ezzel energiát visszatáplálni az akkumulátorokba, de ez az egység teszi lehetővé a motor leálítását és újraindítását is az autó minden megállásánál és elindulásánál.

Ez az alig-hibrid hajtáslánc amellett, hogy olcsó és nem jelent többlet-súlyt, sokkal hatékonyabb mint gondolnánk.

 
   
   

Gyakorlatilag azonos menetteljesítményeket nyújt, mint az Astra kétliteres dízelváltozata, de az átlagfogyasztása mindössze négy liter 100 km-en, károsanyag-kibocsátása pedig könnyedén alulmúlja a 2005-ben kötelezővé váló Euro IV környezetvédelmi normarendszer minden határértékét. És mindennek a tetejébe a prototípusban alkalmazott 42 voltos elektromos rendszer jóval nagyobb teherbírású és kisebb veszteségű, mint a hagyományos 12 voltos rendszer. De mindebben az a legszebb, hogy az Astra a beavatkozást a lehető legkevesebb módosítással vészelte át: a motortéren kívül egyedül a pótkerék helyét elfoglaló kisméretű akkumulátor-csomag jelent észlelhető változást egy széria Astrához képest. Az autó egyetlen szépséghibája, hogy egyelőre nem tervezik a sorozatgyártását: a háromajtós Astra biztosan egyedi példány marad, és a hajtásrendszer is csak akkor kerülhet gyártásba, ha valamelyik autógyártó komoly érdeklődést mutat iránta.