2002 vesztes autói

2002.12.19. 15:36
 
   
   

Az Európában érdekelt autógyártók eleve bajban vannak a recesszió miatt, de vannak típusok, amelyek iránt az átlagos csökkenésnél sokkal nagyobbat zuhant a kereslet az elmúlt évben. Az első 11 hónap eladási adatai alapján a legnagyobb vesztes a Fiat Multipla, amelyből 38,8 %-kal kevesebb kelt el 2002-ben mint egy évvel korábban: 43.925 helyett csak 28.708 darab. Hasonló cipőben jár a Peugeot 607-es is, amelyből 2001-ben 32.138 darabot adtak el Európa nyugati felén, 2002-ben viszont csak 21.608-at. A csökkenés ebben az esetben 32,8 %. A tízes lista többi résztvevőjének helyzete nem ilyen súlyos: a Mercedes SLK 26,9, a Toyota Avensis 26,4, az Audi A2-es 23,6, az 5-ös BMW 18,4, a VW Passat 14,9, a Ford Mondeo 14,2, a Mégane 11,6, az Opel Corsa pedig kerek 11 %-kal kelt el kevesebb példányban mint egy évvel ezelőtt.

 
   
   

Egyes típusok gyenge helyzete persze átmenetinek tekinthető: az SLK, az 5-ös BMW, a Toyota Avensis és a Mégane kifutó típusok, így az utód megjelenése valószínűleg változtat majd a helyzeten. A Mondeo és a Passat iránti kereslet szintén jól behatárolt okokra vezethető vissza: egyrészt az újabb modellek, mint az Opel Vectra, másrészt a hagyományos középkategória eladásait lassan, de biztosan felemésztő buszlimuzinok előretörése indokolja a gyengébb szereplést. A jelenlegi mezőnyben viszonylag konzervatívnak tartott Opel Corsa az elemzők szerint szintén a modern konkurencia áldozata, az elmúlt időszak számos új kisautó-bemutatója szinte törvényszerűvé tette a visszaszorulását a piacon. Igazi nagy probléma két típussal van: a Fiat Multipla és az Audi A2-es régóta mélyen az elvárások alatt teljesít, így ezen a két autón valószínűleg csak egy alapos áttervezés segíthet.

 
   
   

Ez a Multipla esetében a hírek szerint egy-két éven belül várható, az A2-es viszont nagy valószínűséggel nyom nélkül eltűnik majd az Audi termékpalettájáról. A tízes lista jelentőségét akkor értjük meg igazán, ha figyelembe vesszük az európai autópiac csökkenésének ütemét: a kontinensen nagyjából 14,3 millió autót adnak el az idén, ami kb. 3,4 %-kal kevesebb mint tavaly. A listán szereplő autók viszont ennek az értéknek a 3-11-szeresét érték el, ami minden esetben igen nagy érvágás a sokszor amúgy is gondokkal küszködő cégeknek.