Mazda újdonságok Detroitban

2003.01.08. 12:33

 
   
   

A japán gyártó két fontos újdonságot mutat be Amerikában: a Wahsu nevű egyterű-tanulmányt és a Mazda RX-8 végleges változatát. Ez utóbbi modellt számos kiállításon láthattuk már, de a konkrét adatokkal kapcsolatban eddig csak találgathattunk.

A Wahsu (sasszárny) elnevezésű jármű egy egyterű-tanulmány, amely elsősorban érdekes formatervével és sajátos megoldásaival hivatott felhívni magára az amerikai közönség figyelmét. Az autó arányai az egyterűek közt eléggé szokatlanok. Viszonylag széles (1,85 m), hosszú (4,83 m) és alacsony (1,57 m), így - a Mazda tervezőinek szándéka szerint - viszonylag dinamikus hatást kelt, amit csak fokoz az íves tetővonal, a nagy tengelytáv és az 540 mm-es (kb. 21 hüvelyk) metrikus könnyűfém keréktárcsák, amelyekre 225 mm széles Michelin PAX defektbiztos abroncsokat szereltek.

A karosszéria a végletekig leegyszerűsített vonalvezetésű, nem szabdalják felesleges díszítőelemek, sőt még visszapillantó tükrök sincsenek, a tervezők inkább a LED-eket tartalmazó keskeny lámpákkal és az ablakok osztásvonalaival teremtettek sajátos hangulatot. A Wahsu a legújabb divatnak megfelelően nagyméretű, állítható fényáteresztésű tetőablakokat kapott, amelyek azonban nem fedik le a teljes tetőt, csak két széles, az autó hosszában húzódó sávot kétoldalt. A típus igazi különlegessége azonban az ajtók kinyitásakor válik láthatóvá: az ajtók, amelyek a tetőbe is belelógnak, előbb kiemelkednek a helyükről, majd az autó végei felé eltolhatók, így a Wahsu oldalán egyetlen hatalmas nyílás képződik, amely igen kényelmes beszállást tesz lehetővé az akár hat főt is befogadni képes utastérbe.

Belül kényelmes, az utasszállító repülőket idéző ülések fogadják az utasokat, amelyek közül a középső sort képző két ülés elektromosan mozgatható előre és hátra 64,5 cm-es úton, és oldalra is elmozdíthatóak, így segítve a harmadik üléssor utasainak be- illetve kiszállását. A vezető és az első utas mozgási szabadságát a 30 cm-rel megemelhető műszerfal biztosítja, amelybe a kormányrudat feleslegessé tevő elektronikusan vezérelt kormányműnek köszönhetően a kormánykerék is behajtható a parkolás idejére. Az autó indításakor egy azonosító kártya használatával állítható minden a vezetéskor megszokott pozícióba. Természetesen a Wahsut is felszerelték a ma divatos elektronikus csecsebecsékkel, így egyebek közt van benne multifunkciós LCD kijelző a vezetőnek és 15 hüvelykes tetőből kihajtható képernyő, amelyen az utasok nézhetnek DVD-filmeket.

Az autó hajtásrendszere talán az egyetlen, ami teljes egészében a hagyományos elveket követi: az orrban egy 3,5 literes V6-os motor dolgozik, amely 245 lóerő leadására képes, ehhez kapcsolódik a hatsebességes automataváltó.

 
   
   

A Mazda másik újdonsága a Mazda RX-8 amerikai szériaváltozata. Ez a modell gyakorlatilag minden porcikájában megegyezik a korábban bemutatott prototípus-példányokkal, az egyetlen újdonság, hogy végre közzétették a két motorváltozat pontos teljesítmény-adatait. Az erősebbik egység 247 lóerőt ad le 8.500-as percenkénti fordulatszámon, legnagyobb nyomatéka pedig 215 Nm 5.500 1/min-nél, míg a gyengébb változat 207 lóerőt biztosít 7.500-as fordulaton és 222 Nm a legnagyobb nyomatéka 5.000-es fordulatszámon. A két változat felépítése gyakorlatilag azonos, csak a hangolásban van különbség, viszont a Mazda az erősebb kivitelt kizárólag hatsebességes manuális váltóval, míg a kisebbet csak négysebességes automatával szállítja amerikai vásárlói számára.