Saab 92 Subaru alapon?

2003.01.21. 12:19
 
   
   

Elképzelhető, hogy a harmadik Saab típus Japánban készül majd, és a következő generációs Subaru Impreza műszaki alapjait hasznosítja. A hihetetlennek tűnő információ a Saab egyik szóvivőjétől származik, így valószínű, hogy a svéd gyártónál komolyan gondolkodnak ezen a lehetőségen is. A Saab az utóbbi néhány évben jelentős veszteséget termelt - csak 2002 első félévében 125 millió eurót - ami elsősorban annak köszönhető, hogy a két jelenleg gyártott modellből éves szinten kb. 125.000 példányt tudnak eladni. Ez a mennyiség kevés: a Trollhatten kapacitása évi 175.000 autó, a nyereséges működéshez pedig legalább 200.000 eladott járműre volna szükség a számítások szerint. A cég veszteségeit első körben a Viggen tervvel igyekeznek csökkenteni, amelynek keretei közt 1.300 főt bocsátanak el, a fejlesztési részleget pedig az Opel irányítása alá vonják.

 
   
   

Ez azonban nem oldja meg a legnagyobb problémát: szükség volna új típusokra, amelyek a választék bővítésével növelnék a cég eladásait. A Saabnál ebben a tekintetben teljes káosz uralkodik: a hírek szerint három fontos típus tervezését is megszakították. A 9-2 típus a GM Delta padlólemezére épült volna abban az esetben, ha az Opel Astra utóda is ezt a platformot használja. Az új Astra viszont a jelenlegi modell továbbfejlesztéséből születik, mivel az Opel csak így tudja gyorsan leváltani a most gyártott, viszonylag sikertelen modellt, így a Delta platform használata a tömeggyártói háttér híján túl drága lenne a Saabnak. Hasonlóan jártak a következő 9 5 számára tervezett Fiat és a GM közös Premium padlólemezével is, amely mögül kihátráltak a GM és a Fiat márkái, így már nem éri meg gyártani. A harmadik modell egy terepjáró lett volna, amelyet a GM amerikai részlegével közösen fejlesztettek, de végül ez a projekt is kútba esett, így a Saab e pillanatban nagyon messze van a harmadik modell bemutatásától.

 
   
   

Itt jön a képbe a Subaru: a Saab anyacége, a GM 20 %-ot birtokol a japán cégből, így lehetősége nyílik összehozni a svéd és japán érdekeltségeit, amelyek hasonlóan különleges gyártmányokkal váltak híressé. Az Impreza padlólemeze persze nem ideális megoldás a Saab számára. A platform a Subaru négyhengeres boxermotorja köré épül, amely egyrészt nemigen illeszkedik a Saab hagyományaihoz, másrészt nincs belőle dízel-változat, ami fontos lenne a megfelelő európai szerepléshez. Emellett az autót Japánban kéne gyártani, mivel félkész modellek Japánból Svédországba szállítása nagyon megdrágíthatná a gyártást, így viszont nem oldódik meg a trollhatteni üzem kihasználatlansági problémája. Ennek ellenére még ez látszik jelenleg a legkifizetődőbb lehetőségnek: az Impreza padlólemez készen van, biztosan gyártásba kerül, és viszonylag gyorsan tervezhetnek rá a Saabnál új karosszériát. Így átléphetik a nyereséges működés egyik legnagyobb gátját, és időt nyerhetnek további új modellek megtervezésére és kivitelezésére.