Késnek az üzemanyagcellás autók?

2003.02.03. 14:38

 
   
    A GM 2010-re igéri az első sorozatgyártású üzemanyagcellás modelleket. A képen a HyWire tanulmányuk látható

Szakértők szerint a legtöbb autógyártó túl optimista az új hajtásrendszerekkel kapcsolatban. A belsőégésű motorok felváltásával kecsegtető üzemanyagcellákkal kapcsolatban az eszköz egyik legfontosabb alkatrészét, a gázokat elválasztó membránt gyártó DuPont kutatórészlegének vezetője nyilatkozott.

Richard Okine szerint a nagy áttörésre legkorábban 2015 környékén kerülhet sor, mivel akkorra válhatnak megfizethetővé a jelenleg még csak kísérleti stádiumban levő üzemanyagcellák. Okine elmondta, hogy jelenleg egy üzemanyagcella-sor élettartama mindössze 1.000 óra, ugyanakkor az egy kilowattra jutó költség eléri az 5.000 dollárt. Ez annyit jelent, hogy egy kisautó hajtásához minimálisan szükséges 20 kW-os egység ára durván 100.000 dollár (napi árfolyamon számolva kb. 23 millió forint). Ezt az összeget durván a századrészére kellene lefaragni ahhoz, hogy a szériagyártás kifizetődjön, ugyanakkor az egységek élettartamát is a többszörösére kell emelni.

Mindehhez azonban hosszas fejlesztőmunka szükséges, amelynek során először más területeken, így a repüléstechnikában, valamint hordozható számítógépekben és áramfejlesztőkben várható az üzemanyagcellák elterjedése, az autóipar csak ezután jön majd. Okine és más szakértők egyetértenek abban, hogy az üzemanyagcellás járművek nagy valószínűséggel tíz év múlva Japánban kezdhetik meg világhódító útjukat, és csak jóval később kezdenek majd elterjedni a konzervatívabb piacokon, amilyen Európa vagy az Egyesült Államok. A legtöbb autógyártó jelenleg 2005 és 2010 közötti időpontokat jelölt meg az üzemanyagcellás járművek sorozatgyártásának megkezdésére.