Milyen lesz az új Lotus Esprit?

2003.02.17. 14:11

 
   
   

Állítólag még a tervezők sem döntöttek a végleges koncepcióról. A hírek szerint egyelőre az autó alapvető felépítéséről folyik a vita. Eredetileg úgy tervezték, hogy az új csúcsmodell is az Elise vázszerkezetéhez hasonló alumínium struktúrára épül majd, de annak ellenére, hogy ez a megoldás jól bevált, igen biztonságos és merev karosszériát eredményezne, egy esetleges - akár kisebb - baleset után gyakorlatilag javíthatatlan, a teljes csere ára viszont összemérhető egy új sportkocsi árával. Ezért szóba került, hogy az Elise-utód acél csőváz-szerkezetre épüljön, amely nem csak könnyebben javítható, de a gyártása is olcsóbb lehetne.

Ugyanígy mérlegelés tárgya volt, hogy az új modellnél is műanyag karosszéria-elemeket alkalmazzanak-e, de a hírek szerint erről is lemondtak az alumínium javára, mivel ez utóbbi sokkal kevésbé látszik olcsónak a mai szupersportkocsi-mezőnyben.

A legbizonytalanabb pont azonban a motor. Kézenfekvő lenne az Esprit 3,5 literes V8-asának átdolgozása úgy, hogy teljesítse az Euro 4 károsanyag-kibocsátási határértékeit, de a magas költségek miatt erre annak ellenére sincs sok esély, hogy a nyolchengerest egykor moduláris felépítésűre tervezték, azaz nagyon egyszerűen kialakítható belőle négyhengers vagy V6-os változat is. Sokkal valószínűbb, hogy a Lotus más autógyárak motorjai közt keres majd egy megfelelőt az új Esprit hajtására.

A számos bizonytalan pontból jól látható, hogy az új modell messze van még a gyártástól: a legoptimistább becslések szerint is bő két év kell a fejlesztésre. A fejlesztési munkák késlekedését állítólag az okozta, hogy a cég többségi tulajdonosa, a maláj Proton habozott újabb pénzeket befektetni a cégbe, amíg a Bugatti egykori vezetője, a kétes hírű Romano Artioli is részt vett a Lotus vezetésében. Ez az akadály azonban tavaly elhárult, így várható, hogy a Lotus a következő években jelentős fejlődésnek indul a frissen érkező maláj pénzből.