Fiat újdonságok Genfre

2003.02.24. 11:44

A két korszakalkotónak szánt kisautó és az új 1,3 literes Multijet dízel áll majd a Fiat stand középpontjában a Genfi autószalonon, de bemutatkozik egy már ismert és egy új tanulmányautó és néhány kisebb újdonságot is láthatunk.

 
   
   

A Fiat két újdonságának egyelőre a végleges nevét sem ismerjük, a gyártó is csak a gyári kódjeleken emlegeti őket: a Panda és a Seicento modellek utódja a Project 169 nevet viseli, míg a Punto alapú egyterű, amelyet emlegettek korábban B-MPV néven is, Project 350 néven lép a nyilvánosság előtt. Az egyelőre jól őrzött titok, hogy mi lesz a két modell végső neve, amire két jó oka is van a Fiatnak. Egyfelől nyilván el akarják kerülni a Stilo kombi változatával bejárt meglehetősen kínos névadási kálváriát, amelynek során az SW-ként bemutatott autóból előbb MP, majd Multiwagon lett. Másrészt ennél a két modellnél létkérdés lehet a jól megválasztott név.

 
   
   

A kisebbik újdonság, a Project 169 régi ismerős lehet, az elmúlt években kémfotók és kiszivárogtatások sokasága látott róla napvilágot a szaksajtóban, sőt, a Simba tanulmány révén hivatalos ízelítőt is kaphattunk belőle. Így már meg sem lepődünk a jó térkihasználást sejtető dobozformán, az ötajtós kialakításon, amely abszolút újdonság a Fiatnál ebben a kategóriában, vagy az oldalablakok fura, boltíves kialakításán. Amit eddig nem láthattunk, az az autó orrának végleges kialakítása: a magas téglalap formájú lámpák és a vízszintes osztású hűtőrács ugyan nem segít markánsabb jelenséggé tenni a 169-est, de jól eltalált arányainak hála nem is ront az összképen.

 
   
   

Hátul a nagy függőleges lámpatestek uralják a látványt, amelyek egészen a tetőig érnek, a Punto és a Doblo megoldását idézve. A praktikum mintaképének látszó jármű 3,54 méteres hosszával és 1,58 méteres szélességével épp félúton helyezkedik el a Punto és a Seicento között, 1,53 méteres magasságát viszont csak a Stilo közelíti meg. A Fiat szerint ennek is köszönhető, hogy a kategóriában viszonylag tágasnak számító több mint 200 literes csomagteret és viszonylag tágas utasteret tudtak kialakítani. A kisautó emellett gazdag felszereltségével is igyekszik felvenni a versenyt a jórészt távol-keleti konkurenciával: a drágább változatokban alapfelszerelés lesz az elektromos kormányszervó, a hat légzsák, az ABS, az ESP és az elektronikus fékerő-elosztó, extraként pedig nagyméretű üvegtetőt, automata klímaberendezést és parkolóradart is kínálnak.

 
   
   

A 169-es motorpalettáját a Fiat bevált négyhengeresei alkotják: a benzines típusok a Seicento Sporting 1,1 literes 55 lovas, vagy a Punto 1,2 literes 60 lóerős motorjával érkeznek, de az 1,3 literes 70 lóerős Multijet dízelmotorral is szállítják majd az autót. A motorokhoz a megszokott ötsebességes kézi váltó mellett egy Dualogic nevű kézzel is kapcsolható automata is választható lesz.

 
   
   

A másik újdonság, a Project 350-es ismeretlen vizekre vezeti a Fiatot: ez egy hagyományos egyterű egy számmal kisebb méretben, mint a megszokott. A koncepciójában leginkább az Opel Merivát vagy a Ford Fusiont idéző modell formaterve mellőz minden egyénieskedést: az autó formái ugyan halványan felidézik a Stilo és a Punto stílusát, de ez inkább csak belemagyarázás. A jópofa tojásforma más orr-résszel simán elmenne Fordnak, Opelnek vagy Toyotának.

 
   
   

Az autó 1,7 méteres szélességével, 1,66 méteres magasságával és 2,51 méteres tengelytávjával a Puntónál valamivel több, a Stilónál viszont kevesebb helyet kínál, bár magasságban mindkét modellt felülmúlja. A 350-es a sajtóközlemény szerint ugyan jól variálható, ami ebben az esetben annyit jelent, hogy az ülések támlája előre és hátra is tág határok között dönthető, és a hátsó ülések helyzete külön-külön is állítható hosszirányban. Emellett számos kisebb-nagyobb rakodóhely áll az utasok rendelkezésére egyebek közt a tetőben, az első ülések közti konzolban és a fejtámlákban is.

 
   
   

Az autó hasonló felszereltséget kínál, mint a 169-es: itt is rendelhető akár hat légzsák, alapfelszerelés az ABS, az elektronikus fékerőelosztó és a fékasszisztens, de az extrák között megtaláljuk az ESP-t és a Hill Holdert is, amely automatikusan megtartja az autót lejtőn való elinduláskor. Az autó motorválasztékában itt sem találunk nagy meglepetéseket: egy 1,4 literes 95 lóerős benzinessel és az 1,3 literes Multijet dízellel indul a gyártás, később pedig érkezik a Puntóból ismert 1,2 literes 16 szelepes FIRE motor 80 lóerővel és egy 1,9 literes Multijet dízel.

 
   
   

A két újdonság bemutatójának árnyékában jóval kisebb hangsúlyt kap a Project 169-esen alapuló két tanulmányautó: a korábban bemutatott Simba mini-terepjáró és a Trabant Tramp jellegű Marrakech, amely nagy kerekeket és négykerék-hajtást kapott, és a Fiat szerint ideális partner lehet a Riviéra homokján való száguldozásra.

 
   
   

A Fiat emellett említést tesz még egy kis horderejűnek látszó újdonságról: a 170 lóerős Stilo Abarth 2.4 kézi váltós változatáról. Aki azonban hallott már a Selespeed váltó sajtóvisszhangjáról, az tudja, hogy a sportos vezetők nagy része nem rajong a robotizált megoldásért, elsősorban annak programozása miatt. A Fiat ugyan úgy tünteti fel, mintha elsősorban a hagyományokhoz ragaszkodó vásárlóknak próbálna kedvezni, de ettől a lépéstől sokkal több várható: a Stilo csúcsváltozatából így az eddigieknél sokkal többet lehet majd eladni.