Gyalogosbarát motorháztető a Mazdától

2003.04.03. 14:17
 
   
   

Az RX-8 típusban mutatkozik be az új fejlesztés, amely a gázolásos balesetek áldozatait hivatott megóvni. A Shock Cone Aluminium Hood elnevezésű találmány, amelyet később a legtöbb Mazda modellen alkalmaznak majd, voltaképpen egy új motorháztető-merevítési módszer, amely - ahogy a neve is mutatja - alumínium motorházfedelek megerősítésére szolgál. Az eddigi alumínium motorháztetőket bordákkal merevítették, ezzel szemben a Mazdánál azt találták ki, hogy egy másik, tölcsérforma mélyedéseket tartalmazó alumínium lemezt hegesztenek a motorháztető belső felére. Ez a megoldás amellett, hogy mintegy másfélszeres merevséget biztosít és lehetővé teszi vékonyabb lemezek használatát, gázolásos balesetkor egyfajta függőleges gyűrődési zónaként is működik, jelentősen csökkentve a gyalogos becsapódó fejére ható erőket. Korábban más hasonló célú megoldások is születtek már, mint a baleset pillanatában felemelkedő motorháztető (Autoliv) vagy az orr-légzsák (Ford). Az EU a közelmúltban szellőztette meg, hogy a gázolásos tesztek siralmas eredményei (átlagosan egy-két csillag a négyből) miatt valamiféle kötelező szabvány bevezetését tervezi, így a jövőben számítani lehet más hasonló célú megoldások megjelenésére is. A felmérések szerint a halálos kimenetelű közlekedési balesetek 30 %-ában elgázolt gyalogosok az áldozatok, és közülük is mintegy 60 % súlyos fejsérülésébe hal bele.