Ötödször rendezték meg a Városligetben a
Szocialista Járműgyártás Gyöngyszemei című nosztalgia-autós
találkozót, amely az idén minden eddiginél nagyobb szabásúra
sikeredett. A Közlekedési Múzeum előtti térség már tavaly kicsinek
bizonyult, így az idén a Felvonulási tér egy darabját bérelték ki a
rendezők, mondván, hogy itt szellősebben lehet majd elhelyezni az
autókat. Tévedtek: a nagyobb terület is
épp hogy elég volt az átkos múlt négykerekű mementói
számára.
A többséget még mindig a 30 évnél fiatalabb
járművek tették ki, de azért akadt néhány különlegesség is.
Csodálatos látványt nyújtott például a
két gyári állapotúra restaurált
Volga M-21
típus. Mindkettőt ritka, de létező gyári színben újították fel:
az egyik türkizzöld, a másik pedig okkersárga színben pompázott.
Szintén különlegességnek számít a teljesen újszerű Csepel
tartálykocsi, a páncélozott ZiSZ limuzin, a szépen rendbe hozott
IFA Framo kisteherautó vagy a hófehér EMW. A közismert típusokból
is akadt számos gyönyörű példány:
csodálatos állapotú gömbölyű
Wartburgok,
Trabantok,
Skodák, régebbi
és újabb Moszkvicsok sorakoztak tucatjával egymás mellett.
A rendezők stílszerűen egy vélhetően honvédségi
eredetű Csepel teherautó platójáról osztották a díjakat
hol szakértő zsűri döntése, hol a nézők tapsának hangereje
alapján. A találkozó legszakadtabb autójának díjáért
jelentkezők legnagyobb meglepetésére e kategória értékelését egy
rendőrtiszt végezte. A mezőnyre jellemző, hogy
többször felmerült - szerencsére csak tréfaként - a forgalmi
engedélyek azonnali bevonásának ötlete.
A Szocialista Járműgyártás Gyöngyszemei lassan,
de biztosan Magyarország egyik legnagyobb ilyen típusú
rendezvényévé vált, és a szervezők ígérete szerint jövőre is
megrendezik, remélhetőleg még nagyobb területen.