Az új kisbusz Viano néven mutatkozik be az őszi Frankfurti Autókiállításon, a furgon változat, a Vito pedig a Düsseldorfi Lakókocsi-Szalonon (augusztus 29.-szeptember 7.) lesz először látható.
A Mercedes új igáslova külsőre ugyan örökölte a
jelenlegi V-osztály karakterét, de itt
be is fejeződnek a hasonlóságok a két modell között. A
formatervező csapat nyilván azt az utasítást kapta, hogy az új
V-osztály legyen jellegzetes Mercedes, illeszkedjen a jelenlegi
személyautó-kínálat arculatához, és kerülje a feltűnést. Ha tényleg
ez volt a feladat, akkor a tervezők ügyesen megoldották: az autó
hűtőmaszkja és az emelkedő övvonal az A-osztályt idézi, de a széles
dobozforma a lejtős orr-rész alapján szinte bármelyik vetélytárs az
eszünkbe juthat.
A Viano/Vito páros egyik fontos újdonsága, hogy
a jelenlegi V-osztállyal ellentétben
nem első, hanem hátsókerék-hajtású, ami amellett, hogy
hagyománynak számít a Mercedesnél, hatékonyabbá teszi a
vonóerő-átvitelt nagy terhelésnél. A típushoz ötféle motor
választható: három dízel 88, 110 és 150 lóerő teljesítménnyel,
valamint két hathengeres benzines 190 és 218 lóerővel. A motorokhoz
ötsebességes automata vagy hatsebességes manuális váltó
csatlakozhat.
További variációs lehetőségeket kínál a
karosszéria, amelyet
háromféle hosszban - 4,748 és 5,223 méter között - és 3,2
vagy 3,4 méteres tengelytávval készítenek. Azt egyelőre nem árulták
el, hogy a személyszállító változatban hány ülés helyezhető el - az
autó méretéből adódóan ez a szám legalább hét - de azt tudjuk, hogy
minden ülés lehajtható, előrebillenthető, valamint hosszirányban
állítható lesz. A kisbusz és a furgon mellett természetesen
lesz hosszúkabinos teherszállító változat is, amelybe két üléssor
és ablaktalan raktér egyaránt található.
A V-osztály biztonsági felszereltsége szokás
szerint mindent tartalmaz, ami manapság lényeges lehet: minden
típusban megtalálható az ABS, az ESP, a kipörgésgátló, az
elektronikus fékerő-elosztó és a pánikfék-asszisztens, hárompontos
biztonsági öv, és persze jár a vezetőoldali légzsák is. Az
utasoldali, függöny- és oldallégzsákokat viszont külön meg kell
rendelni a gyengébben felszerelt modellekhez.
A típus forgalmazását már 2003 őszén megkezdik egyes piacokon, sőt, megrendeléseket már június közepétől elfogadnak az új V-osztályra, de a teljes paletta csak 2004 tavaszára lesz elérhető.