Európát célozza az új Toyota Prius?

2003.05.12. 14:01
 
   
   

A korábbi modell Európában egyértelműen alulmaradt a dízelmotoros konkurenciával szemben. A világ egyik első, hétköznapokban is használható hibrid modellje, a Toyota Prius világviszonylatban viszonylag jól szerepelt, hiszen az 1997-es bemutató óta 115 000 talált belőle gazdára, de az európai vásárlókat nem igazán hódította meg: eddig mindössze 4000 példányt adatak el. Ez persze annak is köszönhető, hogy kontinensünkön csak 2001-ben mutatták be a típust, így a hat éve még egyedinek számító forma ekkor már legfeljebb átlagosnak volt nevezhető, és a használati értékéhez viszonyítva igen magas ár sem segített az autó elterjedésében. De elemzők szerint a legnagyobb baj az volt, hogy a modern dízelmotorokkal felszerelt konkurencia szinte minden szempontból - fogyasztásban, menetteljesítményekben és használhatóságában is - felülmúlta az első szériás Priust.

A Toyota tehát kénytelen stratégiát váltani: az új modellt nagyobb méretei miatt egy kategóriával feljebb pozícionálják, így gyakorlatilag az Avensis belső konkurenciája lesz, a reklámokban pedig nem a hibrid hajtáslánc takarékosságát és tisztaságát, hanem az autó egyéb előnyös tulajdonságait, így a forma egyediségét és a belső tér kényelmét igyekszenek majd kiemelni. A Toyota szakemberei láthatóan biztosak benne, hogy Európában is képesek lesznek elterjeszteni a hibridhajtást, amelynek igazi előnyei a 2008-az új széndioxid-kibocsátási határértékek életbe lépése után válnak majd egyértelművé. A Prius mellett egy másik hibrid modell bemutatása is várható 2004 végéig: a Lexus RX300-az benzin-elektromos változatáé, amely hathengeres létére állítólag egy jóval nagyobb nyolchengeres menetteljesítményeit és egy középkategóriás dízelmotor károsanyag-kibocsátási értékeit ígéri.