Elhunyt Alejandro De Tomaso

2003.05.22. 12:30
 
   
   

Május 21-én, 74 éves korában szenderült jobblétre a sportkocsigyártás egyik utolsó nagy öregje. De Tomaso 1928-ban született Argentínában. Az apja révén olasz gyökerekkel is rendelkező fiatalember még Argentínában kezdte versenyzői karrierjét 1945-ben egy Bugatti 35-ös volánja mögött. Kilenc évi klubversenyzés után 1954-ben lett a Maserati gyári sportkocsi-csapatának versenyzője, és a Buenos Airesben rendezett 1000 km-es versenyen egy év múlva kategóriagyőzelmet is aratott. Első autóját 1958-ban - már Olaszországban - építette saját magának, és 1960-ban már inkább a versenyautó-készítéssel volt elfoglalva, egyre kevesebb versenyen indult.

 
   
   

Egy darabig elsősorban együléses Formula versenygépeket készített, de 1965-ben összeállt a Forddal, és elkészítette első sorozatgyártású sportkocsiját, a négyhengeres Cortina motorral hajtott Vallelungát. A Forddal való közös munka vezetett később a Mangusta és a csúcsot jelentő Pantera típusokhoz, amelyeket már az amerikai Lincoln kereskedésekben is árusítottak. A Forddal való együttműködés 1974-ben szakadt meg, de a Pantera típust még 1990-ben is gyártotta De Tomaso cége.

 
   
   

Az 1990-es évek elején az üzletemberré átvedlett De Tomaso egész kis konszernt vezetett: az övé volt a Mini alapú kisautókat gyártó Innocenti és a Maserati is, azonban az idegen cégeket később megvette a Fiat, De Tomaso pedig egy szívinfarktus után 1993-ban visszavonult. A De Tomaso céget szintén autóversenyző múlttal rendelkező felesége, majd fiai vették át, de a jelenleg egyetlen típust gyártó vállalkozás sorsa újabb típusok hiányában meglehetősen bizonytalan.

 
   
   

Alejandro De Tomaso a Maserati fivérekhez, Enzo Ferrarihoz és Ferruccio Lamborghinihez hasonlóan jelentős részt vállalt az olasz sportkocsik legendájának megteremtésében, így méltán említhető az autózás történetének legnagyobb alakjai között.