A Nagy Testvér már nem csak figyel, de be is
avatkozik az új szerkentyűvel ellátott autókban. A brit kormány
támogatásával folyó kísérleteket
egy 650 négyzetkilométeres területen 20 átalakított Skoda
Fabiával végzik. A beépített elektronika ezekben az autókban
képes elvenni a gázt, ha a sofőr túl akarja lépni a
sebességkorlátozást, és a műholdas helymeghatározóban tárolt adatok
alapján meg is teszi ezt, mindig az aktuális útszakaszra vonatkozó
sebességhatárt figyelembe véve.
A rendszer a beavatkozás megkezdése előtt figyelmezteti a sofőrt a pedál megrezegtetésével, és csak akkor avatkozik közbe, ha a vezető ezután sem veszi el a gázt. Szerencsére a tervezők azokra a szituációkra is gondoltak, ahol csak egy nagy gázfröccs jelenhet megoldást, így a sebességkorlátozó parancsai vészhelyzetben a gézpedál tövig nyomásával felül is írhatók, és a rendszer ki is kapcsolható egy kormányon elhelyezett gomb segítségével.
A brit közlekedési miniszter, David Jamieson a kísérletekkel kapcsolatban elmondta, hogy hosszú távon sem tervezik a rendszer kötelezővé tételét, a jelenlegi kísérletek egyelőre az ötlet hatékonyságának vizsgálatára szolgálnak. Korábbi számítások szerint a sebességkorlátozó 19 %-kal csökkentheti a baleseti kockázatot és 10 %-kal a sérülésveszélyt, így elképzelhető, hogy a biztosítók nyomására állami kényszer nélkül is terjedésnek indulnak ezek a szerkezetek: nyilván sokaknak megérné a beszerelése, ha ezzel jelentősen csökkenthetné balesetbiztosítása költségeit.