Hengerlekapcsolás szériában a Hondától

2003.06.19. 11:56

A Honda új V6-osa 9 liter alatti átlagfogyasztást produkál 100 km-en, köszönhetően a Variable Cylinder Management (VCM) elnevezésű megoldásnak, amely valójában az egyik hengersor teljes lekapcsolását jelenti. A 3 literes 250 lóerős motor az új Honda Inspire modellben - az amerikai Honda Accord luxusváltozatának, az Acura TL-nek a Japánban forgalmazott változata - mutatkozott be a hét elején.

 
   
   

A VCM hasonló elven működik, mint a GM hengerlekapcsolásos rendszerei: figyeli a jármű sebességét, a motor fordulatszámát, a gázpedál állását, illetve a sebességváltót, és állandó sebességű haladáskor vagy kis terheléseknél megállítja az egyik hengersor szelepeit és befecskendezőit. Így hat helyett csak három henger hajtja az autót, ami alacsony fogyasztást eredményez: a gyártó szerint a háromliteres átlagban megelégszik 8,6 liter benzinnel 100 km-en. Nagyobb gázadásra persze azonnal működésbe lép a három "alvó" henger, így szükség esetén a teljes teljesítmény azonnal rendelkezésre állhat.

 
   
   

A megoldás legnagyobb problémáját - a háromhengeres üzemmódban jelentkező vibrációt és zajt - igazán szellemesen oldotta meg a Honda: a motort aktív felfüggesztőelemek tartják a helyén, amelyek úgy mozognak a motor alatt, hogy kioltsák a nemkívánatos rezgések nagy részét. A zajjal is hasonló elven bántak el: a motortérben egy hangszóró kioltó hangokat ad ki, azaz olyan hangmintát sugároz, amely megszünteti a három henger kiegyensúlyozatlanságából adódó többletzajt. Így a Honda szerint az átkapcsolás gyakorlatilag észrevétlen marad az autóban utazók számára, akik így egyedül a benzinkútnál szembesülhetnek a megoldás előnyeivel.

Emellett az új hathengeres másik előnye az alacsony károsanyag-kibocsátás: a hengerfejhez igen közel elhelyezett új típusú katalizátor hatására a motor teljesíti a Japánban érvényes legalacsonyabb szennyezési szintet, azaz az Inspire ezen változata az ultratiszta kategóriába tartozik. Azt egyelőre nem tudni, hogy az új típusú motort mikor mutatják be Japánon kívül, de nagyon valószínű, hogy néhány éven belül csaknem az összes luxusmodellekben használt Honda hathengerest hasonló, hengerlekapcsolásra is képes egységek válthatják le.