A Milton Keynes-i
ZeroShift vállalat új alapokon működő váltószerkezet
kifejlesztésén dolgozik. A technikai részletekről Egyelőre nem
árultak el semmit, de ha igaz, amit állítanak, pár év múlva egy
újabb szupergyors váltóművel bővülhet a piac.
A ZeroShift kifejezetten a BMW-féle SMG, a Ferrari 360-as
F1-es és az Aston Martin Vanquish-ben található félautomata
váltókat vette célba. Ezek a szerkezetek mind kéziváltókon
alapulnak, azaz, ahogy
Bill Martin, a cég technikai igazgatója megfogalmazta, csak
a régi fogaskerekes megoldások sokkal bonyolultabb kivitelezései,
mindössze
nagyon gyors gőzmozdonyok.
Ezek a meglévő rendszerek körülbelül 6
századmásodperc alatt kapcsolnak, nagyjából ugyanolyan gyorsan,
ahogyan egy profi sofőr végzi ezt a műveletet. A cég bejelentése
szerint ők ebből kereken 6 századmásodpercet faragtak le, vagyis
teljesen sikerült kiküszöbölniük a váltások közti szünetet.
Egyelőre nagyon titkolóznak a megoldással kapcsolatban, mivel
még nem zárult le a szabadalmaztatási eljárás. Mindenesetre egy TVR
Cerberát már teszteltek az új rendszerrel, és a tapasztalatok
szerint az autó váltás közben is folyamatosan gyorsult, a
kuplungtárcsák pillanatnyi helyzetétől függetlenül.
A ZeroShift azonban nem csak a gyorsaságra épít, az
állítólagos - a motorhang változását leszámítva - észrevétlen
működés a luxuskategóriában is megnyithatja az utat az új váltó
előtt.
A cég legközelebb egy kéziváltós Audi TT-t fog átalakítani, és ezt
fogják tesztelni a félautomata váltóval szerelt modell ellenfeleként.
Egyébként nem csak kéziváltók átalakítására alkalmas a megoldás,
teljesen új, a manapság használtaknál jóval könnyebb váltószerkezeteket
is lehet majd építeni segítségével.
A ZeroShift már több autógyártóval is felvette a kapcsolatot a
jövőbeli beszállításokkal kapcsolatban. Marketinges szóvivőjük,
Phil James szerint,
elképzelhető, hogy 2005-re több sportkocsiba is bekerülhet a
ZeroShift, de főnöke ennél sokkal magabiztosabb volt, és kollégája
jóslatát
bátortalanul konzervatívnak nevezte.