A recesszió a Ford Europe-ot sem kíméli: 2002
második negyedévi 18 millió dolláros veszteségüket idén
sikerült feltornászni 525 millióra. Erre a vállalatnál
többen többféleképpen reagálnak, de a következő hónapokban
valószínűleg tovább nő azok száma, akik változásokat sürgetnek,
mivel statisztikák szerint a Ford ősszel általában gyengébben
teljesít, mint a nyár folyamán.
A visszaesés okai között a érdeklődés hanyatlása miatt
csökkentett áron, kisebb mennyiségben elkelt autókat (azaz gyengébb
eladásokat), a nem tökéletes termékpalettát és a kereskedők
készleteinek csökkentését szokták emlegetni. Ennek ellenére a
Dearbornban székelő csúcsvezetés nem érti, miként csúszhatott ki
majd kétmilliárd dollár egy korábban a gazdasági hatékonyság
etalonjának tartott cégcsoport kezei közül.
Mark Fields |
Mindenesetre
fontos megkülönböztetni a Ford of Europe és a Premier Automotive
Group (Aston Martin, Jaguar, Land Rover, Volvo) eredményeit,
mert míg előbbi pocsékul teljesít, az utóbbinak sikerült a tavalyi
122 millió dolláros második negyedévi veszteségből 166 milliós
profitot faragni az idei év azonos szakaszában.
Így a csúcsfejek Dearbornban most arról gondolkodnak, hogy
egy teljhatalmú európai vezetőt bíznak meg a két egység
felügyeletével. Egyelőre nincs kijelölt emberük, de többen is
alkalmasak lehetnek a feladatra. Ilyen kapásból a két európai cég,
Martin Leach a Ford of Europe és Mark Fields, a PAG vezére
is: a legtöbbek szerint kettőjük közül kerül ki az európai
helytartó amennyiben létrejön az egyesítés. Ez elképzelhető, hogy
már idén szeptemberben megtörténik.
Martin Leach |
Az amerikaiak abban reménykednek, hogy a közös vezetéssel megerősödne a két csoport közti együttműködés, különösen az alkatrészek beszerzése és felhasználása terén. Ez a Ford Mondeo és a Jaguar X-Type esetében jól is működik, de azért nem nagyon szeretnénk Focus kapcsolókat találni a következő S80-as Volvóban. Erre valószínűleg nem is kerül sor, de a padlólemezek és műszaki megoldások terén lehetséges, hogy jobban fognak hasonlítani egymásra a most még jól megkülönböztethető márkák egyes típusai.