Fejlesztések a gyalogosbiztonság terén

2003.07.28. 12:39

 
   
   

Az egyre újabb EuroNCAP eredmények közzétételénél két egyértelmű következtetést lehet levonni: a gyártók elképesztő erőfeszítései már-már bombabiztos védelmet eredményeznek az autóban ülők számára, de ott van a töréstesztek sötét oldala, az elgázolt gyalogosokat fenyegető kockázat, mely még az e téren legjobban teljesítő típusoknál sem kellően kontrollált.
Európában évente 8000 gyalogos és biciklista veszti életét közlekedési balesetben, és ezt a számot az EU csökkenteni szeretné. Kedvenc értékük a nulla lenne, de mivel ennél racionálisabb gondolkodású szakembereket alkalmaznak, a halálesetek számának felére csökkentését tűzték ki célul, 2010-es határidővel.
2005 októberétől ezért bevezetik a lábszárak és a gyerekek fejütközési pontjainak szigorúbb értékelését, sőt, amennyiben idén ősszel elfogadják a tervezetet, egy második, a combok és a felnőttek fejütközési pontjait érintő szigorítást is bevezetnek 2010. szeptember 1-jén.

 
   
   

Az új teszteken nem lesz könnyű megfelelni. Új anyagok és technológiák kifejlesztésére van szükség, és a nagyobb gyártók nem is késlekednek. Az amerikai Dow Automotive és az angol Manchesteri Egyetem belefogott egy érdekes energiaelnyelő anyag fejlesztésébe. A SALI (Shock Absorbing Liquid - Ütés Elnyelő Folyadék) egy meg nem nevezett anyag és némi szintén ismeretlen eredetű gáz keveréke, melyet kicsi puha kapszulákba töltenek. A lökhárítóban elhelyezve ezek a kapszulák alkalmasak lennének azon erőhatások elvezetésére, melyek különben a gyalogosok testi épségét fenyegetnék.
Át kell gondolni az orr-részek kialakítását is. A motor és a motorháztető között hagyott nagyobb üres tér csökkentheti a fejsérülések kockázatát. Ugyancsak kívánatos lenne a kilógó ablaktörlő lapátok gépháztető alá rejtése. Az Autoliv pedig az ütközés közben megemelkedő és csöppet megdőlve előrecsúszó, az ütközés erejét enyhítő motorháztető kialakításán dolgozik.
A gyalogosbiztonsági előírások fejlődésével jelentősen megváltozhat az autók formája is. A 2005-ben életbe lépő változások mélyebbre húzódó lökhárítókat kívánnak, míg 2010-től minden bizonnyal magasabb és kevésbé kerekded orr-részekre lesz szükség.