Európában is hódítanak a kétpedálos autók

2003.08.06. 13:00
 
   
   

Egy elemzés szerint 2010-re túlsúlyba kerülhetnek az automata kuplungok és automataváltók az Európában eladott új autókban. A felmérés szerint a tendenciát két műszaki megoldás,a fokozatmentes (CVT) automataváltó és a robotizált, a kuplung használatát nem igénylő mechanikus váltó egyre tökéletesebbé válása idézi elő. A világ többi részén, így az Egyesült Államokban, Japánban, Ausztráliában és Ázsia egy részén a hagyományos hidrodinamikus elven működő automataváltók jóvoltából a kuplungpedál már régebben kikopott az autók nagy részéből. Európában viszont a magas benzinárak és a hagyományok miatt csak a luxuskategóriában terjedt el igazán a kézi váltónál érezhetően gyengébb hatásfokú szerkezet. Az újabb megoldások tökéletesedésével azonban az európai vásárlók közül is egyre többen mondanak le a harmadik pedál használatáról, mivel ez egyre kevesebb hátránnyal jár. A felmérés szerint a kompakt- és a középkategóriában várható a legnagyobb változás. Itt ma még egyeduralkodónak számítanak a kéziváltós-kuplungos modellek, de a közeljövőben a robotizált mechanikus egységek rohamos elterjedésére lehet számítani. A kisautók között is egyre jobban terjednek a kényelmesebb megoldások, ezen a területen elsősorban a fix fokozatokat és fokozatmentes üzemet is kínáló CVT rendszerű váltóknak jósolnak nagy jövőt az elemzők.