Peugeot Elixir: tanulmány 407-es alapon

2003.09.01. 13:33

Egy kétajtós csapott hátú luxuskupé viselheti először a 407 típusjelzést. A merész formájú négyüléses 407 Elixir jellegzetessége a lendületes tetőív, az emelkedő övvonal, a tető vonalára rákontrázó ívelt alsó ablakvonal és a hátsó panorámaablakok, amelyhez hasonlót szériagyártásban egyedül a Renault Vel Satison láthatunk. Az autó orr-része sokat hordoz ugyan a Peugeot aktuális modelljeinek márka-jellegzetességeiből, de a keskeny, felfelé húzódó lámpák és az óriási jelvény némi egyéniséget is visz az Elixir "arcába".

Tanulmányautóról lévén szó, természetes, hogy a tető üvegből van, a hátsó lámpák szerepét LED-mozaikok játsszák, a középkonzolon pedig jókora folyadékkristályos kijelző terpeszkedik, amelyen keresztül az autó kényelmi funkcióinak többsége vezérelhető. A belső térben azonban nem is a különleges műszaki megoldások játsszák a főszerepet, hanem az anyagok szokatlan harmóniája: az üvegtető és a nagy ablakfelületek miatt eleve kivételesen világos utasteret vajszínű bőr borítja, amelyet fényes és mintásra csiszolt fémbetétek egészítenek ki. Az összhatás elegáns, szinte fényes, de mégsem szembántó, mindenképp meglepő a mai, nagyrészt sötét és unalmas autóbelsőkhöz szokott szemnek. A 21 hüvelykes keréktárcsák aránytorzító hatása miatt a képeket látva fel sem tűnik, hogy az Elixir nagy: a hossza 4,734, a szélessége 1,92, a magassága pedig 1,4 méter, így nem csoda, hogy a kétajtós kupé kényelmes helyet biztosít négy személy számára.

Az autó műszaki szempontból aligha nevezhető formabontónak. Az orrában a Ford és a PSA által közösen kifejlesztett és nemrég bemutatott DT17 jelű 2,7 literes V6-os turbódízel motor dolgozik, valamivel több mint 200 lóerős maximális teljesítményt és 440 Nm-es csúcsnyomatékot bocsátva a vezető rendelkezésére. Meglepő, de szintén nem új az Elixir váltója, amely Németországból, a Porsche alkatrészraktárából érkezett, és Tiptronic rendszerű, azaz hagyományos hidrodinamikus rendszerű automata amelyet kedvünk szerint akár kézzel is dirigálhatunk. Futóművek terén egy ideje nemigen akadtak fontosabb újítások, és ezt az állítást az Elixir sem cáfolja, de persze itt is a legjobb elérhető megoldásokat találjuk: elöl kettős kereszt-lengőkaros felfüggesztést használtak a Peugeot mérnökei, hátul pedig egy igényes több lengőkaros rendszer segít a nagyméretű karosszéria megzabolázásában.

Arra egyelőre nem találtunk utalást, hogy a Peugeot Frankfurtban bemutatná a 407-es végleges változatát, de nagyon valószínű, hogy az Elixiren már sok olyan részlet látható, amelyekkel a sorozatgyártású 407-esen is találkozhatunk.

A cég egy másik koncepció-autót is bemutat a kiállításon: a 4002-est, amely a cég formatervezsi pályázatának győztes pályaműve alapján készített életnagyságú modell lesz.