Honda újdonságok Frankfurtra

2003.09.02. 14:11

A felfrissített Civic és az Accord új dízelmotorja áll majd a Honda stand középpontjában.

Bevallottan a VW Golf és az Opel Astra megújulására válaszul a japán gyártó is átfésülte saját kompakt modelljét: a 2004-es modellévre szánt három- és ötajtós Civic modellek számos apró, külön-külön jelentéktelennek tűnő változtatáson estek át. A Honda kizárólag a modellfrissítéskor szinte kötelezően megváltoztatandó pontokon nyúlt az autóhoz: a Civic új, átlátszó burájú lámpákat kapott, lecserélték a hűtőrácsot, elöl nagyobb lett a Honda jelvény, és szintén új elem az első lökhárító. Hátul szintén kicserélték a lámpákat és a lökhárítót, és minden modell kapott egy kis légterelőt a hátsó ajtóra. Az ötajtós modellen a hátsó ajtó formája is megváltozott. A belső térben több lett a fémes színű díszítőelem és a műszerek színein is változtattak, hogy egy kicsit feldobják a hangulatot.

A lényeg azonban nem látható: a japán mérnökök tovább javítottak a Civicek zajszigetelésén, és teljesen áthangolták az összes változat futóművét. Általánosságban elmondható, hogy az összes típusváltozat keményebb rugókat és erősebb csillapítású lengéscsillapítókat kapott, valamint megváltoztatták a futómű és a kormányzás geometriáját és a kormányművet is újra cserélték. A Type R változat emellett új, könnyebb lendkereket kapott, ami - ha kevéssé is - érzékelhető az autó dinamikájában: a gyorsulási idő 0-ról 100 km/h-ra 6,8 másodpercről 6,6-ra csökkent. Az egyetlen pont, amelyen nem változtattak, az a motorválaszték, bár a legtöbben elismerik, hogy a Honda modelleknek eddig is ez a terület volt az erőssége.

Szintén Frankfurtban mutatkozik be a Honda Accord dízelmotoros változata, amelyben a Honda első saját fejlesztésű turbódízel motorja dolgozik. A 2,2 literes motor, amelyről korábban csak hozzávetőleges adatokat közöltek, 140 lóerőt képes leadni 4.000-es percenkénti fordulatszámon, legnagyobb, 340 Nm-es nyomatéka pedig már 2.000-es fordulatszámon jelentkezik. Az Accord 2.2 CTDi jelzésű modell emellett takarékos is: a limuzin vegyes üzemben mért átlagfogyasztása a gyári adat szerint 5,4 liter, míg a kombi 5,8 liter gázolaj 100 km-en. Az autó gyorsulása persze nem olyan, mint egy benzinesé, de még mindig az elfogadható határokon belül marad: a limuzin 9,4 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra álló helyzetből, míg a kombinak ugyanehhez a mutatványhoz 10,1 másodperc kell. A Honda sajtóközleménye külön foglalkozik a motor alacsony zajszintjével, amely szerintük szinte páratlan a kategóriában. Az új motor természetesen megfelel az EU4 károsanyag-kibocsátási normarendszernek.

Érdekességként a Honda közleménye említést tesz a motor fejlesztését vezető szakember, Kenichi Nagahiro előéletéről is: állítólag egykor Nagahiro úr volt az egyik kulcsfigura az 1980-as évek második felében az akkoriban forradalminak ható V-TEC változó szelepvezérlési rendszer kifejlesztésében, majd ő irányította a Honda IndyCar programját, amely számos bajnoki címet hozott a cégnek. Ezzel a háttérrel - és az Isuzu tapasztalatainak felhasználásával - fogott neki valamivel több mint két éve az új motor kifejlesztésének, amelyben a jelenleg ismert legmodernebb technológiák - változó geometriájú turbófeltöltő, hengerenként négy szelep, közös nyomócsöves befecskendezés - is helyet kaptak.