Panda SUV: apró szabadidő-autó a Fiattól

2003.09.08. 16:12

Az első Panda alapú tanulmány, a Simba egy újabb változata is bemutatkozik Frankfurtban. A koncepció nem változott: a Panda SUV, amely a Fiat sajtóközleményének szóhasználata szerint "előzetes bemutatóját" tartja a német autós seregszemlén, gyakorlatilag a Panda (régebben Projekt 169, Gingo) terepjárós hangulatú négykerék-hajtású változata. Még a színeket is megtartották a Fiat tervezői, így a Panda SUV is a Simba narancs-sárga-nyersműanyagszín (disz?)harmóniába öltöztetve lesz látható. A sajátos színezés értelmét - már ha van neki ilyen - többen többféleképp értelmezik: egyik fórumlakó olvasónknak korábban a "Barbie autó" kifejezés jutott eszébe, szerintünk inkább halvány utalás az eredeti tanulmány nevét kölcsönző Disney-féle rajzfilm-oroszlán színeire, a Fiat sajtóközlemény szerint viszont egyszerűne csak vicces.

Ahogy általában, az ördög itt is a részletekben lakozik. A Panda Suv más formájú, rövidebb lökhárítókat és a Simbán látottaknál jóval kisebb ködlámpákat kapott, a tetőcsomagtartó-keret pedig már nem ér az A-oszlop tövéig, és hiányoznak a keresőlámpák is a szélvédő alsó peremétől. Az autó terepjárós külsejét a 185/65 R15-ös méretű - a kisautóhoz mérten óriási - kerekek és a 169 mm-es hasmagasság erősíti. A változtatások összességében arrafelé hatnak, hogy a Panda SUV egyszerűbben gyártható és praktikusabb kisautó legyen, mint a tanulmányautó-változat, bár a típus terepjáróságáról a közölt adatok nemigen győznek meg. Még a négykerék-hajtás ellenére is úgy tűnik, hogy inkább a régi Panada 4x4 szellemi utódjáról van szó: egy földutakon és Közép-Európában is jól boldoguló kisautóról, amely igyekszik meglovagolni a legfrissebb divathullámot.

A kiállított autóról már műszaki adatokat is közöltek: a motortérben - mi más - a Fiat új 1,3 literes 70 lovas Multijet turbódízele dolgozik, amely akár 150 km/h-ig is gyorsíthatja az apró autót, és 15,5 másodperces gyorsulási időt biztosít a számára álló helyeztből 100 km/h-s sebességig. A futómű ugyanaz az egyszerű szerkezet mint a széria Pandában: elöl McPherson tagokat találunk, hátul pedig segédkeretre szerelt hosszlengőkarokat találunk. A magas kisautó stabilitási szempontból persze kockázatosnak tűnhetne, ezért a Fiatnál telepakolták mindenféle elektronikus hókuszpókusszal: van a SUV-ben ABS, EBD és ESP is, hogy csak a fontosabbakat említsük, hogy minél nehezebb legyen felborítani. Városban kétségtelen előny lesz a 9,8 méteres fordulókör-átmérő, hegynek felfelé az 51 %-os kapaszkodóképesség, terepen pedig az elöl 28"-os, hátul pedig 47 "-os terepszögben bízhatunk.

A Panda SUV, amelyről egy későbbi időpontban, egy "valódi" bemutatón nyilván még többet megtudhatunk majd, 2004 vége felé, tehát kb. egy év múlva lesz megvásárolható. A Fiat sajtóközleménye szerint ez lesz a második Panda változat, amelyet később továbbiak - vélhetően még legalább kettő, egy háromajtós, és a Marrakech strandautó szériaváltozata - követnek majd.