A japánoknak bejött az új Toyota Prius

2003.09.19. 11:41

A Toyota japánban mintegy két hete forgalmazza a hibridhajtás úttörőjének második generációját, amelyre eddig több mint 11 ezer megrendelés érkezett. A gyártó terveiben persze ennél sokkal alacsonyabb számokat találunk: évente összesen 36 ezer autó eladásával számoltak, azaz a két hétre vetítve a kereslet kb. nyolcszorosa a vártnak. Azt egyelőre nehéz lenne megjósolni, hogy ez a mennyiség teljes egészében betudható-e a vásárlók kezdeti lelkesedésének, vagy a Toyota valóban kénytelen lesz a tervezettnél jóval többet készíteni a típusból, de a megrendelők kor szerinti eloszlása bíztatónak tűnik: a cég sajtóközleménye szerint a harmincon inneniektől a hatvanon túliakig minden korosztály jelentős érdeklődést mutatott az autó iránt.

orábbi modellből 1997 és 2003 között kb. 120.000 példány fogyott világszerte, de ennek a mennyiségnek a legnagyobb része Japánban talált gazdára, ahol mára teljesen elfogadottá vált a takarékos és környezetbarát hibridhajtású autók jelenléte. Az új Prius emellett számos előnnyel rendelkezik elődjével szemben: amellett, hogy ideális esetben 3 liter benzinnel is megelégszik 100 km-en és a legtisztább négykerekűek közé tartozik, sokkal tágasabb és jobban használható, mint elődje volt, átszámítva kb. 4,3 millió forintos árával pedig jó alternatívája lehet egy kisebb buszlimuzinnak.

persze kétséges, hogy például Európában, ahol a Toyota kénytelen sokszor akár kétszeres áron forgalmazni a típust, és ahol a dízelmotoros modellek nagyrészt kielégítik a vásárlók takarékos autók iránti igényeit, mennyire lesz sikeres a Prius II. A Toyota mindenesetre úgy tervezi, hogy 2005 körül már évi 300.000 ilyen autót ad majd el világszerte. Ha sikerül a terv, abban nyilván fontos szerepük lesz az összes piacon jelentősen szigorodó környezetvédelmi normáknak, amelyeket a Prius a hibrid hajtáslánccal egyelőre kivétel nélkül játszva teljesít.