Az iparág nagyokosai szerint a dízelhajtású autók erőteljes
előretörése várható, a mostani 12,5 millióról 27 millióra nőhet a
gázolajos autók száma 2015-re. Ezen kívül azt is tudni vélik, hogy a
növekedés 60 %-áért az Európán kívüli piacok lesznek felelősek.
Míg Európában, Ázsiában és Dél-Amerikában egyenletes ütemben
növekszik a dízelek aránya, a szakértők jelentős növekedésre számítanak
az észak-amerikai piacokon.
"Úgy számítjuk, hogy 12 év múlva az Észak-Amerikában eladott új
személy- és tehergépjárművek 16 %-a dízelmotoros lesz" - mondta
Alastair Bedwell, az Automotive Services kutatója. Tavaly, 2002-ben ez
az arány még csak 4,5 % volt.
Indiában és Dél-Koreában (ahol jelenleg nem árulnak dízelautót)
várhatóan hatalmas lesz a kereslet a dízelek iránt, ez jelentős löket
lehet majd az ázsiai eladásoknak. Japán és Kína kisebb súllyal esik
majd latba, de itt is számíthatunk némi gázolajos előretörésre a
jövőben.
"A dízelek először azokban az országban hódítottak, ahol alacsonyabb
adótételek miatt kedvezőbb áron lehetett gázolajat vásárolni, mint
benzint. Később ott is elkezdődött az előretörés (ilyen az Egyesült
Királyság is), ahol kisebb a különbség, de mégis fennáll némi árelőny.
Az utolsó lépésben azok az országok csatlakoznak, ahol egyáltalán nem
tapasztalunk különbséget a termékek ára között" - tette hozzá
Bedwell. Kitért a dízeles motorok kedvezőbb energiafelhasználási
mutatóira, és arra, hogy a közvetlen benzinbefecskendezés
megjelenésekor a dízelek háttérbe szorulását jósolták, de ez nem
következett be.
"A végkimenetel azon múlik, hogy a vevők elfogadják-e a kedvezőbb
üzemeltetési költségek fejében a magasabb vételárat, és a dízelmotorok
eltérő karakterisztikáját."