Ferrari 612 Scaglietti: négyesben 300 felett

2003.10.16. 16:00

Az új túra-sportkocsi tágasabb, gyorsabb, és könnyebb is, mint elődje, a 456M. Az autó elnevezésével a Ferrari folytatja az Enzo típussal megkezdett tisztelgést a Ferrari történetének legendás alakjai előtt: Sergio Scaglietti a Ferrari házi karosszériatervezőjének számított a márka történetének első évtizedeiben, ma pedig az ő neve fémjelzi a sportkocsigyártó egyedi kívánságokat teljesítő programját. Maradva az autó elnevezésénél, a 612 jelölés szintén szakít az elődmodellnél alkalmazott számozási rendszerrel: itt nem a motor egy hengerének lökettérfogatát jelenti a három számjegy, hanem a teljes lökettérfogat és a hengerek száma alkotja a típusszámot.

Kibontva a típuskódot kiderül, hogy a Scaglietti orrában egy csaknem hatliteres - egész pontosan 5748 köbcentis - V12-es dolgozik. A 65 fokos hengerszögű motor, amely az Enzo erőforrásának közeli rokona, kerek 540 lóerőt teljesít 7250-es percenkénti fordulatszámon, legnagyobb, 588 Nm-es nyomatéka pedig 5250-es fordulatnál jelentkezik. Ez a félelmetes teljesítmény a menetteljesítményeken is meglátszik: az 1840 kilogramm tömegű autó 4,2 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, végsebessége pedig meghaladja a 315 km/h-t.

nyers adatok mögött persze a legmodernebb megoldások sorakoznak: a Scaglietti vázát a Ferrari szériamodelljei közt egyedülálló módon térhálós alumínium szerkezet adja, ami amellett, hogy jóval merevebb, mint a 456M vázszerkezete, jóval könnyebb is annál. Így fordulhat elő, hogy a 612-es 60 kilogrammal könnyebb elődjénél. A hajtáslánc a kategóriához méltó módon transaxle elrendezésű, azaz a kardántengely a hosszú orrban elhelyezett motor és a hátsó tengely elé szerelt váltó között teremt kapcsolatot, ideális, 46:54 arányú súlyeloszlást eredményezve az első és hátsó tengely között. Az autó úttartását az aktív lengéscsillapítás mellett olyan - talán a Ferrari névvel együtt emlegetve szokatlanul ható - megoldások javítják, mint a menetstabilizáló program vagy a kipörgésgátló, de nem szabad elfelejtenünk, hogy a Scaglietti a luxusmodell a Ferrarik között, így a tervezés során a könnyű vezethetőség is a szempontok közt szerepelt.

A Ferrari új túrakocsijával láthatóan minden szempontból igyekszik túlszárnyalni az elődmodellt, így a helykínálat bővítésének feladatát is meg kellett oldania a mérnökcsapatnak. Ennek megfelelően a 612-esben kényelmesen elfér négy felnőtt, és a csomagtere is nagyobb lett mintegy 25 %-kal. A 240 literes méret persze nem nevezhető óriásinak, de két golftáska bőséggel elfér benne, ami - a várható igényeket figyelembe véve - valószínűleg több is mint elegendő.