Húsz éves a Chrysler Voyager

2003.11.12. 17:11

A világ első egyterűjeként számon tartott jármű elérte a második X-et. Az elsőséget persze többen vitatják, egyebek közt a Renault, amely az Espace típust tartja az elsőnek.

A két első típus egyébként közös gyökerekkel rendelkezik: a Voyager fejlesztésében az akkoriban még a Chrysler érdekeltségi körébe tartozó Matra is részt vett, de később, a Chrysler France eladása után a Renault lett a kis francia cég partnere, és a Matra ebbe a házasságba magával vitte a Chrysler egyterű fejlesztésében szerzett tapasztalatait, megteremtve az Espace kifejlesztésének lehetőségét.

A Voyager, és így az egyterűek kategóriája az amerikai vásárlók igényeire válaszul jött létre, ugyanis az Egyesült Államokban már korábban igen sokan vásároltak kisbuszokat a személyautók kiváltására, de ezek a modellek nem fértek el egy átlagos garázsban. Így merült fel az igény az 1970-es évek végén a kisbuszok tágas belső terét és a személyautók köznapi használhatóságát ötvöző új típus iránt.

A sokáig egyedülálló típus hatalmas sikert aratott, és bár az 1983-as első kiadás óta számtalan frissítésen esett már át, a Voyager még mindig piacvezető: az Amerikában eladott egyterűek 38 %-a még ma is a Chryslertől származik. Az autóból több mint tízmillió példány készült az elmúlt húsz évben, amelyek közül Európában is akad bőségesen: az óvilágban 1987 óta forgalmazzák a Voyagert, 1991 óta pedig helyben gyártott változata is készül az ausztriai Grazban.