Grinnal Scorpion IV: lehet egy kerékkel több?

2003.11.18. 14:00

A kis brit manufaktúra egy háromkerekűvel szerzett nevet magának, de sokan hiányoltak egy igazi autót, így kb. három éve elkészült a Scorpion IV első prototípusa kétliteres Fiat turbómotorral. Aztán kiderült, hogy az olaszok mégsem szállítanak motort a Grinnalnak, így az autót át kellett tervezni.

Második nekifutásra az Audi 1,8 literes 20 szelepes motorját választották, amely jelenleg 210 és 265 lóerős változatokban áll rendelkezésre, de tovább hergelve könnyedén elérheti a 300 lóerős teljesítményt is. Ráadásul a Scorpion IV mindössze 675 kilót nyom, így a 265 lóerős motorral is 392 lóerő/tonna a fajlagos teljesítmény. Hasonló értéket csak a legerősebb sportkocsik tudnak felmutatni, na meg a Scorpionéval megegyező filozófia alapján tervezett szuperkönnyű autók (Caterham, Westfield...). Így egyáltalán nem meglepő, hogy a Scorpion IV prototípusának mindössze 3,7 másodpercre van szüksége a 100 km/h sebesség eléréséhez, 7,9 másodperccel az indulás után akár 160 km/h-val is száguldhat. A Grinnal tervezői is érezhették, hogy egy ilyen kétszemélyes alig-autó bizonyos sebesség felett maga az életveszély, így a Scorpion IV legnagyobb sebességét elektronika korlátozza 250 km/h-ra - a fizika törvényei szerint az autó akár 290 km/h sebességre is képes lenne.

Az apró sportkocsi végleges változatát csak jövő januártól kezdik el gyártani, de a Grinnal már most elkezdte a vevők toborzását: a prototípussal még próbautat is tehetnek a potenciális vásárlók, ami igen komoly érv lehet az autó mellett, hiszen azok a szerencsések, akik eddig kipróbálták a Scorpion IV-et, mind meg is rendelték. A döntésükben persze nyilván szerepet játszott a brit sportkocsik közt igen kedvező, átszámítva mintegy 9,3 millió forintos ár is - hasonló képességű autókat a legtöbb gyártó legalább kétszer-háromszor ennyiért kínál.