Volkswagen concept T: üdvözlet a sivatagból

2004.01.06. 14:18

A németek elhatározták, hogy még egy új kategóriát teremtenek. Divatos tevékenység ez manapság, így nem könnyű új ötlettel előállni. A VW-nél megoldották a gordiuszi csomót: elkészítették a Dakar ralikon igen népszerű homokjáró buggyk polgári változatát. Volt miből kiindulniuk: tavaly a VW gyári tereprali-csapata egy Tarek nevű buggyt használtak. Így, a szellemi munka leküzdése után, elkészülhetett a concept T jelű gépcsoda, amely a Detroit Motor Show látogatóit hivatott elkápráztatni.

Az off-road kupé kategória első képviselője kétségtelenül látványos darab: a karosszéria a legjobb buggys hagyományokhoz hűen izgalmasan amorf, mindenhol buja domborulatok támadják a szemlélő tudatalattiját. A nőies idomok alól pedig kivillan a vas: az óriási kerekek mögött jól látszanak a futómű lengőkarjai, és az alsó rész fekete burkolóelemei is azt a benyomást keltik, mintha magát az elpusztíthatatlan alvázat látnánk. A márkaidentitás egyedül az orr-részen érhető tetten, ahol a Concept R -éhez hasonló szabású lámpák közül az ismerős VW egyenhűtőmaszk - közepén az egyre csak növekvő emblémával - villantja ránk ismerős mosolyát. Az összhatást az eltávolítható tetőelemek és a szárnyként nyíló ajtók teszik teljessé.

Az extrém külső alatt kellemesen dinamikus technika rejtőzik: a concept T négy kerekét a VW csoport jól ismert, 241 lóerős 3,2 literes kis hengerszögű V motorja hajtja, amely 6,9 másodperc alatt képes 100 km/h sebességre gyorsítani az autót, és 230 km/h-s végsebességet biztosít.

A concept T eddig felsorolt tulajdonságai alapján persze lehetne egy egyszerű négykerék-hajtású buggy, amitől valóban ráfoghatjuk, hogy új kategóriát teremt, az a polgári kényelmet nyújtó belső tér. Azon felül, hogy négy személy számára kínál helyet, a fura járművet egy csomó olyan extrával is felszerelték, amely elsősorban utcai autókra jellemző: a beépített, leginkább digitális személyi asszisztenshez (PDA, Palmtop) hasonlító Personal Mobility Gateway (PMG) fantázianevű szerkentyű segítségével MP3 fájlokat játszhatunk le, internetet használhatunk, vagy éppen navigálhatunk, ha pedig fájó szívvel mégis el kell hagynunk off-road kupénkat, a PMG formájában legalább egy darabot magunkkal vihetünk belőle.

Azt egyelőre nem tudjuk, hogy a concept T-nek lesz-e sorozatgyártású utódja - nyilván sokminden függ az autó fogadtatásától - de a VW érdekes ötletet adott a konkurenciának is, így egyáltalán nem elképzelhetetlen, hogy hamarosan akár ilyen sportos terepjárókkal is találkozhatunk majd a világ - vagy legalább Amerika - útjain.