Mitsubishi újdonságok Detroitban

2004.01.12. 13:08

Egy merész hibrid-sportkocsival és egy vérbeli amerikai stílusú pick-uppal lepte meg a Detroit Motor Show vendégeit a japán gyártó. Mindkét autó tanulmánynak tekinthető, de később várhatóan mindkettő alapján készül majd egy-egy szériamodell.

A Mitsubishi Eclipse Concept-E megkapó látvány: szépnek az emberek többsége aligha nevezné, viszont kaotikusan egymásba folyó gömbölyded formái furcsaságukban is arányosak, és ami egy sportkocsinál ennél is fontosabb, kivételes dinamikát sugároznak. És a formák nem csalnak: a Concept-E vezetője elvileg akár 470 lóerőt is képes lenne mozgósítani, ha csak rövid időre is. Az autó hajtásáról ugyanis nem egy, hanem rögtön két motor gondoskodik: az első kerekeket egy 3,8 literes változó szelepvezérlésű V6-os motor hajtja, amely 270 lóerős, így már önmagában is több mint elegendő lenne az autó mozgatásához. Azonban a hátsó kerekek is hajtottak: ezeket egy 200 lóerős villanymotor forgatja, ha épp szükség van rá. Ezt a lehetőséget a Mitsubishinél E-Boost rendszernek nevezik, és nem titkoltan a teljesítménynövelés egyik lehetséges jövőbeli eszközének tartják. Sajnos pontos adatokkal nem szolgált a Mitsubishi sajtóközleménye, így sem az autó gyorsulását, sem a végsebességét nem ismerjük, sőt, a környezetbarát mivoltáról is csak annyit említettek meg, hogy sokkal takarékosabb és tisztább mint egy hagyományos felépítésű, hasonló teljesítményű autó. Az Eclipse Concept-E azonban nem csak újszerű hajtásrendszere miatt érdekes, hanem azért is, mert egyesek szerint nagyon sok közös vonása van a következő sorozatgyártású Eclipse sportkocsival, amely hamarosan fel kell hogy váltsa a jelenlegi modellt.

A másik Mitsubishi újdonság a Sport Truck Concept. Ez méretei alapján a legnagyobb pick-upok konkurense lehetne, amilyen a Ford F150-es vagy a Nissan Titan. A Sport Truck Conceptben az a szokatlan, hogy elszakad az amerikai kisteherautók praktikus jellegétől: azokkal ellentétben nyitott raktere nem alkot külön egységet, hanem a karosszéria szerves része, így a négyajtós kabinnal együtt a Sport Truck úgy néz ki, mintha egy fora arányú óriási személyautó lenne. A tanulmány hajtásáról egy 4,7 literes 235 lóerős V8-as gondoskodik, ami önmagában nem volna túl érdekes, de ez a motor nem a Mitsubishitől származik, hanem a Jeeptől: a Grand Cherokeeban találkozhattunk vele korábban. Ebből a tényből és a Mitsubishiről szóló korábbi hírekből egyértelművé válik, hogy a Sport Truck Concept annak a modellnek a prototípusa, amelyet a Chrysler gyárt majd a Mitsubishi számára a Dodge Ram alapjain. A típus rendelkezik egy igen érdekes megoldással is: a Jeep-féle V8-ashoz egy elektronikusan vezérelt ötsebességes automataváltó kapcsolódik, amelyet szokatlan módon egy tárcsával lehet szabályozni, és a tárcsa D+ állásában kézzel is kapcsolhatók az egyes fokozatok, ami ebben a kategóriában még elég ritka megoldásnak számít.