Renault Trafic Deck'up: szabadidő-autó furgon alapokon

2004.01.14. 15:32

A Brüsszeli Autókiállításon lesz látható ez a fura szerzet, amely ugyan teherautó méretű, de inkább egy szabadidőautó és egy pick-up különös keverékének látszik. Úgy tűnik, a Renault-nál előszedték a tervezőrészleg szupertitkos gumiszobájának féltve őrzött lakóit, és a kezükbe nyomtak egy félkész rajzot a Traficról, meg egy ceruzát. Az eredmény a képeken látható: a Deck'up legalább olyan érdekes mint amilyen ronda, vagy fordítva, de mindenképpen nagyon, de nagyon érdekes.

A Traficra csak az orra emlékeztet, no meg a teherautósan magas felépítése, az első ajtót azonban már sikerült alaposan elvarázsolni: az ablaküveg alsó pereme még meredekebben fut felfelé, mint az alapmodell esetében, míg felül a Trafic jól ismert búbja híján viszonylag alacsonyan és vízszintesen folytatódik, az elöl a szélvédő vonalát követő ablakkeret. Ez így még nem is volna olyan vad, de a hátsó ajtókon is csaknem ugyanilyen ablak van, azaz az orrtól folyamatosan húzódó övvonal hirtelen megtörik, majd az eredetivel párhuzamosan lejjebb folytatódik. Persze ez az ötlet akár plágiumnak is tűnhet, hiszen a Citroën C2-esen már láttunk ilyet, de az is lehet, hogy ennél a részletnél a Citroën gumiszoba lakói is segítettek.

Még hátrébb tekintve azt várnánk, hogy folytatódik a fémlemez, de ehelyett ide is felkúszik az alsó rész készakarva nyersen hagyott igénytelen-szürke műanyag bevonata. Az összhatást a hátsó nyitott rész peremének tetején húzódó fémszínű kapaszkodó teszi teljessé, amely nyilván a pick-upokon gyakorta látható vaskos bukóívet hivatott szimbolizálni. Hátulról nézve tovább súlyosbítja a helyzetet a pótkerék-tartóval felszerelt plató-ajtó, amely mögött láthatóan alig fél méternyi hely húzódik meg. Összességében a Deck'up olyan disszonáns, hogy kénytelenek vagyunk átértékelni a szépségről alkotott fogalmainkat, ha egy fél percnél tovább kényszerülünk szemlélni. Az új értékrend szerint pedig akár szépnek is nevezhető.

A kusza külső mintegy mellesleg szellemes belső teret takar, amelyben a forgatható ülések - vagy inkább fotelek - miatt igen kényelmesen lehet beszélgetni, vagy egyéb társas tevékenységet folytatni. A négy teljes értékű ülés mellett Artúr, az inas és kollégája, Hyppolit számára egy-egy falból kihajtható pótülést is kialakítottak, bár a két lakáj esőben alaposan megázna, hiszen föléjük már nem jut tető.

A Trafic Deck'up műszakilag nagyjából azonos a Trafickal, bár 18 cm-rel rövidebb, és 2 cm-rel szélesebb annál. Motorterében a Renault 2,5 literes dCi dízelmotorját találjuk, amely maximum 135 lóerőnyi teljesítményt képes leadni, de ez már 3500-as fordulatszámon jelentkezik, ami elsősorban terepen jön jól. A Deck'up egyébként is jól érzi magát terepen, ami a nagyméretű kerekek mellett az állandó összkerék-hajtásnak köszönhető, bár az autó felépítésénél és súlyánál fogva nemigen nevezhető vérbeli terepjárónak, inkább egy új felfogás szerint készített szabadidőautót tisztelhetünk benne.