Tiltakozás a regisztrációs adó korai bevezetése ellen

2004.01.16. 11:51

Nagyjából 200 autókereskedő írta alá a Pénzügyminiszériumnak benyújtott petíciót. A használtautó-kereskedők azt szeretnék elérni, hogy az országba külföldről behozott autókat sújtó új adónemet február 1. helyett az eredeti elképzeléseknek megfelelően május 1-jén vezessék be.

Ez a kereskedők vélekedése szerint az államnak is érdekében állna, mivel a regisztrációs adó bevezetésével drasztikusan csökkenne az országba behozott használtautók száma, így a költségvetési előirányzatban szereplő 61,3 milliárd forintos adóbevétel helyett számításaik szerint mintegy 40-42 milliárd folyna be az államkasszába, és az állami bevételkiesés a regisztrációs adó későbbi bevezetésének esetéhez képest is 25-27 milliárd forintra rúgna.

A használtautó-kereskedők szóvivője szerint a jelenlegi tervek megvalósulása esetén számos kisebb forgalmú használtautó-kereskedő akár csődközelbe is kerülhet, mivel a törvény szerint - az autókat behozó magánszemélyekkel ellentétben - azokra az autókra is meg kell fizetniük a regisztrációs adót, amelyeket február 1. előtt hoztak be az országba és amelyekre már megfizették a fogyasztási adót, de még nem helyezték forgalomba. Persze a mérleg elvileg helyrebillen a későbbiekben, mivel a fogyasztási adó ilyen esetekben visszajár, de a kisebb forgalmú, éves bevalló cégeknél ez akár egy évig húzódó tőkehiánnyal is járhat, amit nem minden vállalkozás élhet túl. Becslések szerint ez a probléma több mint 400 céget érinthet országszerte, és így közvetve 3-4000 alkalmazott munkaviszonyát veszélyeztethetné.

A petíció átadása ugyan zártkörű volt, de a kereskedők képviselői szerint a PM illetékesei bíztatóan reagáltak a petícióban szereplő felvetésekre, és ígéretet tettek arra, hogy megvizsgálják a lehetőségeket. Az sem kizárt, hogy az utolsó pillanatban még törvénymódosítási javaslat is születhet, és így ideiglenesen elhárulhatnak a viharfelhők a használtautó-kereskedők feje fölül. Hosszabb távon azonban mindenképp a használtautó-import visszaszorulására kell számítanunk, egyrészt a szigorodó környezetvédelmi szabályok, másrészt a regisztrációs adó elkerülhetetlen bevezetése miatt. A kereskedők becslése szerint a 2003-ban behozott 70 ezer jármű helyett az idén már csak 40-45 ezer használtautót importálnak majd, ami hosszabb távon feltétlenül a használtautó-árak növekedésével jár.

Az MTI híre nyomán