Szép új világ a Volkswagentől

2004.01.22. 15:26

A német gyártó legújabb fejlesztései elsősorban a baleseti szituációk elkerülését szolgálják, részben úgy, hogy egy rövid időre átveszik az irányítást a vezetőtől, részben úgy, hogy a korábbiaknál még teljesebb információkra támaszkodhat a sofőr. A Volkswagen néhány napja kilenc új, vagy újszerű, zömmel a fejlesztés végső szakaszában levő elektronikus rendszert mutatott be, amelyek véleményük szerint hozzájárulhatnak az autózás biztonságtechnikájának újabb forradalmához.

- Az egyik ilyen eszköz az automatikus vészfék, amelyhez hasonlót már más autógyártóknál is láthattunk: ez a szerkezet egy radarérzékelő segítségével felméri a követési távolságot és az elöl haladó jármű sebességét, és szükség esetén beavatkozás nélkül megindítja a fékezési folyamatot.

- Egy másik rendszer a kisodródásra figyelmezteti a sofőrt: egy kamera figyeli az út szélét, és ha az autó túl közel jut az útpadkához, figyelmeztető jelzéseket küld a vezetőnek, aki így időben korrigálhat.

- Az úgynevezett figyelemfenntartó rendszer szintén egy kamera képét elemzi, amely a vezető szemére irányul: amennyiben a szemmozgásból arra következtet, hogy a sofőr az elalváshoz közeli állapothoz közelít, különféle jelzésekkel igyekszik fenntartani az ébrenléti állapotot.

- A VW-nél emellett fejlesztés alatt áll egy közlekedési jelzéseket felismerő rendszer, amely képes felismerni és egy kijelzőn megjeleníteni a fontosabb közlekedési táblákat akkor is, ha azok részleges takarásban vannak vagy a vezető látószögéből szemlélve nehezen vehetők észre.

- Az automatikus távolságtartó rendszer második generációján is dolgoznak a VW mérnökei: az első generáció, amely az Audi A8-asban és a VW Phaetonban már elérhető, csak menet közben volt használható, míg a második generáció akár álló helyzetig is képes lelassítani az autót, sőt, felismeri ha kanyar következik, és enyhe fékezéssel segít megtartani az autó stabilitását.

- Az integrált viselkedés-ellenőrző rendszer gyakorlatilag a menetstabilizáló programok (ESP) továbbfejlesztése, amely lehetővé teszi, hogy a rendszert több lépcsőben saját vezetési stílusához igazítsa a vezető: beállíthat kényelmi vagy sportfokozatot, áthelyezve a rendszer határait, és megkönnyítve az autó lehetőségeinek biztonságos kihasználását.

- A VW egy környezetfigyelő rendszeren is dolgozik, amely az autóban egyébként is meglévő érzékelők - kamerák, radarérzékelők és ultrahangos távolságmérők - segítségével valós időben modellezi az autó körül zajló eseményeket, és a fontosabb tényezőkről - például a holttérben tartózkodó autókról vagy a jármű elé lépni készülő gyalogosról - azonnal tájékoztat. Ennek a rendszernek a teljessé tételét célozza a VW kilencedik fejlesztése, egy infravörös érzékelő, amely rossz látási viszonyok között is tisztán kivehetővé teszi az úttesten haladó gyalogosokat, és így szintén segít elkerülni egy esetleges gázolásos balesetet.

A VW a kilenc újítás együttes alkalmazásától a baleseti kockázat drasztikus csökkenését várja, bár azért az erősen kérdéses, hogy a vásárlók mit szólnának egy állandóan figyelmeztetéseket küldözgető, és döntéseiket rendszeresen felülbíráló járműhöz. Ez persze hamarosan ki fog derülni, hiszen a VW sajtóközleménye szerint hamarosan az összes rendszer sorozatgyártásba kerülhet, így talán egy-két éven belül találkozhatunk is velük a cégcsoport legújabb modelljeiben.