Ford: veszteség Európában, nyereség Amerikában

2004.01.23. 15:18

2003-ban 1,1 milliárd eurós veszteséget termelt az európai Ford. A kölni székhelyű autógyártónak az idén minden összejött: az új modellek fejlesztése és a gyártás előkészítse, a csökkenő piaci kereslet és az átszervezések költségei idén a tavalyi, 548 millió eurós veszteség dupláját húzták ki a cég zsebéből, ami negatív rekordnak számít a Ford európai pályafutásában. A belgiumi Genkben például 600 millió eurót költöttek a gyár korszerűsítésére, míg a C-Max gyártás-előkészítése 200 millióba került. Az egyetlen biztató jel, hogy az utolsó negyedévet 60 millió eurós nyereséggel zárta a cég. A vezetők abban bíznak, hogy az új Focus bemutatásával kikerülhetnek a hullámvölgyből, de az új Opel Astra és VW Golf modellek piacra kerülésével a Ford csak a bemutató hatalmas költségeiben és a kiélezett versenyben lehet biztos, a sikerben már nem.

Az anyacég, a detroiti Ford közben 2000 óta először újra nyereséges évet tudhat maga mögött: a cég nettó nyeresége elérte a 495 millió dollárt annak ellenére, hogy az utolsó negyedéven autóipari beszállító részlege, a Visteon révén 793 millió dolláros veszteséget volt kénytelen elszenvedni. További bizakodásra ad okot a luxusmárkákat tömörítő Premier Automotive Group eredménye, amely a tavalyi 338 millió dolláros veszteség helyett 108 milliónyi nyereséget termelt, így - bár nem az eredeti elképzelések szerint - megközelítette azt a célkitűzést, hogy a Ford nyereségének kb. 30 %-át adja.