Toyota Sportivo Coupe: sportkocsi-tanulmány Ausztráliából

2004.02.27. 11:31

A Melbourne Motor Show egyik sztárja lesz a Toyota ausztráliában kifejlesztett tanulmányautója. A Sportivo Coupé teljes egészében a Toyota Australia tervezőnek műve, és a helyben gyártott Camry alkatrészeire épül, bár láthatóan jóval kisebb mint az Ausztráliában igen népszerű négyajtós.

A Sportivo Coupe formai szempontból érdekes kettősséget hordoz: az alapforma nem különösebben érdekes vagy újszerű, hagyományos, bár harmonikus arányú kétajtós kupé. A szokatlan kialakítású oldalajtók viszont alaposan feldobják az összhatást. Az övvonal alatt ferdén lefelé tovább húzódó sötétkék színezésű ablakok, amelyek az első lökhárító sötét betétjében is folytatódni látszanak, meglepő dinamikával ruházzák fel az autót. Az már csak hab a tortán, hogy az ajtók Lamborghini-módra előre felfelé nyílnak. Emellett szinte már játékautósan óriási sárvédő-szélesítések teszik még határozottabbá az autó megjelenését. A lemezek alatt a raliautók utcai változatait idéző technika lapul: a Camry 2,4 literes négyhengeres motorja turbófeltöltővel 240 lóerő körüli teljesítmény leadására képes, és egy ötsebességes manuális váltón valamint a RAV4 hajtásrendszerén keresztül mind a négy kereket hajtja.

Egy mai tanulmányautóból természetesen nem hiányozhatnak a gyártó műszaki színvonalát demonstráló új vagy újszerű szerkentyűk sem. A Sportivo Coupe legérdekesebb újítása a rendszám helyett alkalmazott vezetőazonosító rendszer, amely elektronikus úton teszi azonosíthatóvá a jármű sofőrjét. Ezért az extráért nyilván kevesen fizetnének, viszont nagyban megkönnyíti a hatóságok munkáját. Szép új világ. Hogy a sofőrnek is könnyebb legyen betartani a szabályokat, az autó képes meghatározni az adott területen érvényes sebességhatárokat, és folyamatosan jelzi is azokat a műszerfal analóg kijelzésű LCD-műszerein, méghozzá úgy, hogy a megengedett maximális sebesség mindig 12 óránál látszik a kijelzőn. E rendre szoktató funkciók mellett egy óriási érintőképernyőn keresztül számos kényelmi szolgáltatást vehet igénybe a sofőr, bár a kommunikációs és navigációs rendszerek lassacskán a szériaautókban sem számítanak nagy különlegességnek.

Úgy tűnik, a Sportivo Coupe egyelőre csak a Toyota Australia csapatának tervezői potenciálját hivatott megmutatni, de egyáltalán nem csodálkoznánk, ha a későbbiekben ez a csapat már helyi piacra szánt szériagyártású modellek tervezésével is foglalkozna, valahogy úgy, ahogy Európában a Toyota ED 2 formatervező központja.