Mercedes roham a Mentőknél

2004.07.02. 15:11

03.jpg

A mai napon mutatták be a sajtónak az idén beszerzésre kerülő új rohamkocsik első példányait. Jelen állás szerint 117 darab Mercedes-Benz Sprinter és 148 darab Ford Transit érkezése várható, amelyek segítségével a jelenlegi állomány több mint fele lecserélésre kerül. Ez a csere tíz éves kor után jogszabályilag mindenképpen kötelező, így tovább semmiképp sem volt halasztható. Bár korábban több autóra számított az OMSZ, ám az eddigi adómentesség után idén már az életmentő autókat is sújtja a regisztrációs adó, ami a Sprinternél 540 ezer nettó forintot jelent darabonként. De annak is örülni kell, ami maradt.

A most bemutatott 13 darab Sprintert összehasonlíthattuk egy Nisa rohammentővel. A rövid bemutató után bizonyosságot nyert, hogy a Mercedes valamivel kényelmesebb munkakörülményeket biztosít a mentőorvosoknak egy újraélesztés során, mint az ősmentő. Ebben persze egy pillanatig sem kételkedtünk. Ráadásul valamivel gyorsabb is, ami köszönhető a 313 CDI motoroknak. Az első dízelmotoros rohammentők a kompromisszummentes spórolás jegyében 129 lóerővel igyekeznek 15 percen belül a rászorultakhoz érni, egyelőre több-kevesebb sikerrel. A cél azonban a 92-96%-os teljesítés. Ez az érték a legjobb esetben is csak minden 25. alkalommal engedi meg a késést.

De inkább késve érjen mentő a helyszínre, mint soha. Ezért a Mercedes mentőautókban megszokott ABS, EBD és BAS mellé mostantól ESP-t, ASR-t és két légzsákot is rendel az OMSZ. Ezen kívül a Németországból csak a doboz érkezik, minden más rohammentőre jellemző átalakítást a Vasi Volán végez Szombathelyi telephelyén. Itt kerülnek megerősítésre az oldalfalak, szerelik fel a tetőszellőzést, a hő- és hangszigetelést, itt kerül be a német Binz hordágy és még rengeteg dolog, amire csak szükség lehet. Az átalakítás végén üregvédelemmel látják el a kocsiszekrényt, majd a matricák, a villogók és a hangsugárzók elhelyezése következik. 5-6 munkanap alatt készül el egy a műhelyben tartózkodó 8-10 autóból.

Az első 48 darab Mercedes szeptemberig munkába is áll, így segítve a Mentőszolgálat új fejlesztési programjának megvalósítását. Ez tartalmazza például az évi több mint 2 millió betegszállítási eset kevésbé indokolt részének drasztikus visszaszorítása mellett az esetkocsival ellátott feladatok számának növelését és a légimentés átszervezését is.