A VW is felfedezte Iránt

2004.07.06. 13:11

Megállapodás született a német gyártó és az iráni Kerman Automotive Ind. Co. között, amely szerint hamarosan megkezdődhet a Brazíliában kifejlesztett VW Gol ötajtós változatának összeszerelése a távol-keleti országban. Az 1,8 literes motorral felszerelt kompakt kategóriás modellekből évi 20 ezrer darab gyártását tervezik a Brazíliából kapott építőkészletek segítségével. Az Iránban készített Golokat kizárólag belső piacon tervezik értékesíteni, és gyártásukat egyfajta próbának szánják: ha ez a típus sikeresnek bizonyul, akkor elképzelhető hogy a Kerman más VW-modellek gyártását is megkezdi.

Az iráni autópiac meglehetősen zárt, külföldön gyártott modelleket nem, vagy csak nagyon kis számban engednek az országba. Az egykori Hillman Hunter tervei alapján készített Paykan és két saját tervezésű, többé-kevésbé modern típus, a Sinad és Samand mellett elsősorban helyben gyártott Peugeot, Kia, Daewoo, Ssangyong, Nissan, Proton, Renault és Mazda típusokkal találkozhatunk Iránban, bár ez a változatosság nem túl régi keletű: az ország az 1990-es években kezdett megnyílni az autógyártók előtt, és csak az utóbbi két-három évben hallani arról, hogy igazán modern típusok készülhetnek Iránban.

Az elmúlt egy-másfél év különösen jelentősnek bizonyult ebből a szempontból: a Renault a Dacia Logan gyártásának előkészítését kezdte meg, a Peugeot pedig a 206-os egy újabb változatának iráni előállításáról határozott. A VW ebben a játszmában egyelőre meglehetősen jelentéktelen szereplőnek tűnik, hiszen a franciák hamarosan autók százezreit gyárthatják Iránban, de megjelenése azt jelzi, hogy lassan a többi nagy tömeggyártó is felfigyel a stabil, hatalmas piacot jelentő, és gazdaságilag egyre nyitottabb közel-keleti országban rejlő lehetőségekre.