Elbocsátásokra kényszerülhet a VW

2004.07.09. 14:16

Komoly dilemmával kénytelen szembenézni a VW csoport vezetése: a munkaidő meghosszabbítására, vagy akár elbocsátásokra is sor kerülhet a németországi gyárakban, ha az eladások nem indulnak növekedésnek rövid időn belül.

A baj az, hogy a német munkaerő meglehetősen drága, a VW viszont elkötelezte magát amellett, hogy Németországban tartja európai gyártókapacitásának jelentős részét. Ez a felállás azonban a piaci versenyképességét veszélyezteti: a magas bérköltségek jelentősen csökkentik a profitot, s ez az utóbbi hónapok vártnál gyengébb eladásaival együtt érezhető is. A VW mostanság több hitelminősítő cég listáján visszafelé mozgott, és a befektetők is aggodalmuknak adtak hangot, így elkerülhetetlen egy alapos költségcsökkentési hadjárat.

A cég vezetése már talált 2,2 milliárd eurónyi megtakarítható pénzt, amelynek felszabadítása többek közt 5000 nem az autógyártással közvetlenül összefüggő munkahely megszűnésével jár, ám ez még nem elég. A VW most a szakszervezetekkel kénytelen tárgyalni, mivel céljai közt szerepel a bérköltségek 30%-os csökkentése.

A lehetőségek közt szerepel a munkaidő meghosszabbítása a fizetés emelése nélkül, és újabb munkahelyek megszüntetése, de ha a tárgyalások nem járnak eredménnyel, az azt is jelentheti, hogy a német gyártó kénytelen lesz egyes típusainak gyártását Németországon kívülre költöztetni. Jelenleg a legtöbb Európába szánt VW és Audi modell még Németországban készül, de a konszern többek közt Spanyolországban és Szlovákiában is jelentős gyártóbázissal rendelkezik.