Német kancellár kontra francia luxuskocsi-adók

2004.07.14. 14:03

Gerhard Schröder a német autóipar elleni támadásként értékeli a francia kormány új adótervezetét. A gall döntéshozók törvénytervezete alkotói szerint azt a célt szolgálná, hogy a Franciaországban forgalomba kerülő autók minél takarékosabbak legyenek, és így - kevesebb üzemanyag elégetésével - kevésbé szennyezzék a levegőt. Az ötlet megvalósítása valóban drasztikus, a nagy hengerűrtartalmú motorral felszerelt autók árára akár 4000 eurónyi adó is rakódhat, miközben a legkisebb motorokkal felszerelt modellek akár 900 eurónyi adókedvezményben is részesülhetnek.

A német kancellár szerint a tervezet de facto diszkriminatív, szándékosan hozza hátrányos helyzetbe a német autóipart, és így nem csak az EU szellemiségével ellentétes, de megmérgezheti a francia-német kapcsolatokat is. Tény és való, hogy a lökettérfogat és a teljesítmény féktelen növelése elsősorban a német gyártókra - ezen belül is a luxusautó-gyártókra, így a Mercedesre, a BMW-re és az Audira - jellemző, míg a francia, olasz és távol-keleti gyártók kínálatában viszonylag ritkák a 3 liternél nagyobb motorral felszerelt modellek.

A diszkriminációs szándék azonban - ha igaz is - bizonyíthatatlan, Schröder kirohanása pedig betudható annak a közismert ténynek, hogy a német kancellár szoros kapcsolatot ápol a legnagyobb német autógyártókkal, így gyakran képviseli közvetlen érdekeiket.