Fiat haszonjármű újdonságok Magyarországon

2004.07.19. 11:41

A hétvégén számos világszerte vagy csak hazánkban újdonságnak számító termékét mutatta be a Fiat Magyarország Kft., a Fiat magyarországi importőre az erre az alkalomra egybegyűlteknek. A bejáratnál kiállított, már jól ismert olasz haszongépjármű-paletta látványa nem okozott meglepetést. Az apró, törékeny Seicento Van, a sportos Punto Van, a mackós Dobló Cargo, a nemrég megújult, kissé gülüszemű, de továbbra is hatalmas befogadóképességű Scudo és középen a királynő, a monumentális, mégis gyönyörű Ducato.

Az eddig csatasorba állított ötösfogat, még ha a konkurensek kínálatához képest bőséges benyomást is keltett, most kiegészül további két taggal, amelyek pozicionálása még a Fiatnak sem könnyű feladat. A cég ennek ellenére bízik a sikerben, amit a Panda év autójává választása kapcsán tehet is. A most megismert Panda Van a Punto Vannal összehasonlítva ugyanis igen érdekes arányokkal rendelkezik. Raktere nagyobb belmagasságából adódóan szinte literre megegyezik méretesebbnek tűnő testvéréjével, ami más értékek figyelembevétele felé tereli a még bizonytalan vásárlók figyelmét. A Punto jól ismert beltere, - hossza miatt - kényelmesebb vezető és utaspozíciót biztosít, ami által nagyobb utak is különösebb fáradtság nélkül megtehetők. Ezzel szemben a Panda a kisebb tengelytáv adta korlátait az utastér extra komfortot biztosító részének feláldozásával próbálja leküzdeni. Tapasztalataim szerint sikerrel. Ez a veszteség egy városi kiscsomag-szállító iparos szemében eltörpül a parkolási gondok látványos megoldódása fölött érzett öröme mellett.

Aki pedig valamivel nagyobb méretekben gondolkozik, annak mostantól egy Magyarországon eddig nem nagyon ismert szegmens új képviselőjével is számolnia kell. A Fiat Strada szemből személyautóra, leginkább egy Albeára hasonlít, amit ha formailag nem is zártunk a szívünkbe, elismerten olcsó és praktikus megoldásként mégis szívesen látunk az apró lépcsőshátúak kategóriájában. A Strada megjelenésével azonban pont ez a lépcsős hát veszett oda. Azaz minden a B-oszloptól kezdve. Innen ugyanis platóban folytatódik a személyautó orr, amit praktikus műanyagburkolatok védenek a túl korán jelentkező fizikai sérülésekkel szemben. Az eddig inkább mediterrán piacokra jellemző kialakítás némi megszokást igényel ugyan, de a két kabin- és platóhossz variációval már szinte szép, de mindenképpen praktikus társa lehet dolgos hétköznapjainknak és aktív hétvégéinknek.

A rohamtempóban fejlődő dízelek korát éljük, amiben a Fiat igazán kulcsfontosságú szerepet játszik. Ennek megfelelően az olasz gyár a motorok terén is soha nem látott kínálattal dicsekedhet. A Panda Vanhoz rendelhető az újdonságnak számító 1,3-as, 70 lóerős Multijet turbódízel, amit a Puntó Van is megkaphat, ha vevője mégsem a 85 lóerős 1,9-es JTD mellett döntene. Ugyanez a motor némi elektronikai módosítással, 80 lóerősként kapható a Stradához is, bár a puritánság jegyében egy 63 lóerős 1,9 DS jelzésű szívódízel is rendelkezésünkre áll a 60 lóerős, 1,2-es benzinesek mellett.

A nagyobb Fiatok dízelkínálatban megtalálható még különböző teljesítményvariációjú 2,0-ás és 2,3-as JTD-k, valamint az eddig vezető motornak számító 2,8 JTD 127 lóerővel. De új szelek fújnak a divatban. Nem elég, ha egy kisáruszállító szükség esetén kellő mozgási energiát bír felszabadítani, hogy személyautókat megszégyenítő módon lehessen vele célba érni. Szükség van nagy, sőt minél nagyobb számokra is. Ennek jegyében született meg, a szintén most bemutatott 2,8 JTD Power elnevezésű, 147 lovat magában rejtő motor is. A Fiat zászlóshajóján, a Ducatóban újabb gályarabokat fogtak evezésre, hogy az utóbbi időben kókadozó zászló ismét vidáman repülhessen a haszongépjármű piac mindig változó szelében.

És hogy ez mennyibe kerül a vásárlóknak?

Induló nettó árak:

Panda Van 1,1 8V: 1 650 000 Ft
Panda Van 1,3 Multjet: 2 090 000 Ft
Punto Van 1,3 Multijet: 2 190 000 Ft
Strada 1,2 rövid kabinnal: 1 890 000 Ft
Strada 1,9 DS rövid kabinnal: 2 290 000 Ft
Strada 1,9 JTD rövid kabinnal: 2 490 000 Ft
Strada 1,2 hosszú kabinnal: 1 990 000 Ft
Strada 1,9 DS hosszú kabinnal: 2 390 000 Ft
Strada 1,9 JTD hosszú kabinnal: 2 590 000 Ft
Ducato 2,8 JTD Power felár a 2,8 JTD-hez képest: 350 000 Ft