Bemutatkozik a háromajtós Astra

2004.08.17. 12:07

Párizsban találkozik először leendő vásárlóival az Astra GTC jelzésű modell. Az új változat neve sokak számára ismerős lehet, akárcsak a forma: az Opel az Astra sorozat előfutáraként még 2003 tavaszán mutatta be a háromajtós GTC tanulmányt , amely első pillantásra szinte azonos a végleges Astra GTC modellel.

A tanulmány vonalain persze sokat változtattak az azóta eltelt másfél évben. A háromajtós Astra számos részletében az ötajtóshoz igazodik, és ez nem feltétlen előny: a kevésbé meredek övvonal, a rövidebb ajtó és az új orrkiképzés miatt a szériamodell kevésbé kelt sportkocsis benyomást. Érzésünk szerint az Astra GTC jelenlegi formájában szépen betagozódik a Renault Mégane, a VW Golf, a Peugeot 307-es és a Fiat Stilo háromajtós változatai közé, jó Opeles hagyomány szerint egyfajta arany középutat testesítve meg. Pedig a tanulmány láttán még úgy gondoltuk, hogy a GM Europe tervezői végre felkötötték az önbizalom-nyakkendőt és mernek kiemelkedőt alkotni. Az egyetlen érdekes, ha nem is teljesen eredeti ötlet a panoráma-szélvédő, amely a B-oszlop vonaláig tart, így igen drága lehet lecserélni, viszont nagy segítséget jelenthet ha a sofőr egy kicsit túlcsúszik a piros lámpán, és persze jótékonyan hat a térérzetre is.

Ahogy ezt a legújabb divatirányzat diktálja, a GTC nem csak formájában, de méreteiben is különbözik az ötajtóstól: 39 mm-rel hosszabb és 47 mm-rel alacsonyabb annál, a főméretek közül egyedül a két autó szélessége egyezik meg. Az azonos padlólemez miatt a tengelytáv is azonos (2,61 méter), sőt, a csomagtartó méretében sincs különbség: az ötajtóshoz hasonlóan a GTC csomagterébe is 380 liternyi motyó fér. Az Opel állítása szerint a lejtő tetővonal ellenére a háromajtósban akár négy felnőtt is kényelmesen utazhat, bár ez ebben a kategóriában természetes elvárás.

Az Opel sajtóközleményét olvasva úgy tűnik, GTC műszaki szempontból nem különbözik az ötajtós Astrától: ötféle benzinmotor és háromféle dízelmotor kerülhet a motorházba 90 és 200 lóerő közti teljesítménnyel, köztük a csúcsot a kétliteres turbómotor illetve a Fiattól átvett 150 lóerős 16 szelepes 1,9 literes turbódízel testesíti meg. Az alapmotorokra nem veszteget túl sok szót a hivatalos szöveg, de meg merjük kockáztatni, hogy az ötajtóshoz hasonlóan ebben az esetben is egy 1,4 literes négyhengeres benzinessel kezdődik a kínálat. Természetesen a háromajtós Astra is felszerelhető az IDSPlus aktív csillapítású futóművel, amely a SportSwitch nevű gomb megnyomásával bármikor sportos állásba kapcsolható.

Az Astra GTC a párizsi bemutató után jó fél évvel, 2005 tavaszán kerülhet gyártásba, évente kb. 70 ezer példányban készülhet a GM Europe belgiumi üzemében. Az Opel reményei szerint a háromajtós modell az Európai Astra-eladások mintegy 20 %-át adja majd.