Drága Matiz

2000.10.30. 18:54
 
   

Lassan kiderül, hogy mitől riadt meg a Ford, miután betekintést nyert a Daewoo üzleti papírjaiba. Most a Fiat és a General Motors tart ebben a stádiumban, és a Fiat szakemberei ki is kotyogogtak néhány adatot. A legmegdöbbentőbb számot Roberto Testore, a Fiat Auto egyik gazdasági vezetője tárta a nyilvánosság elé, eszerint minden egyes Európában eladott Matiz kisautón 2.500 eurós, azaz több mint 650.000 forintos vesztesége van a koreai cégnek.
"Ismerjük a kis Daewoo minden porcikáját, mivel többször darabokra szedtük, hogy kiderítsük, hogyan képes a gyártó ilyen versenyképes árat szabni. Így azt már korábban is sejtettük, hogy a Matiz nem lehet nyereséges, ám a veszteség mértékét úgy 500 euróra becsültük. Korábban a Daewoo beszállítóival is beszéltünk Koreában, és ők is megerősítették a sejtéseinket. Ezek után minket is hidegzuhanyként ért, hogy a valós veszteségük az általunk kalkuláltnak nem kevesebb, mint ötszörösét teszi ki." - mondta Testore. Ami külön fájdalmas, hogy a Matiz az elmúlt időszakban igen népszerűvé vált Európában. Nyugat-Európában tavaly csaknem megkétszereződtek az eladások, míg a közép- és kelet-európai országokban még nagyobb a siker. Ez utóbbira jó példa Lengyelország, ahol a Fiat helyben gyártott kisautói mellett a Matiz a második legnépszerűbb autótípus, sőt Szlovákiában, Csehországban, Bulgáriában, és Jugoszláviában a Daewoo már le is hagyta a Fiatot. Hazánkban is csak a hihetetlenül alacsony árú Suzuki Swift tartja távol a csúcstól a hasonlóan olcsó Matizt.
A Fiat mindezek ellenére továbbra is érdeklődik a Daewoo iránt, ám igen valószínű, hogy a vételár csak töredéke lesz annak, amit a nyár közepén ajánlottak. Testore szerint: "A jelenlegi, koreai tulajdonosok, és a hitelezők nagyon sürgetik az üzlet létrejöttét, nekünk azonban még nagyon sok iraton kell átrágni magunkat, hogy reális ajánlatot tehessünk."